Olvasási idő: 2 perc

A filmkészítés praktikáihoz nyújtott betekintést az MCC szegedi központjában Köbli Norbert Balázs Béla-díjas forgatókönyvíró, az MCC Story Lab vezetője. Az előadó közvetlensége okán a nagy létszám ellenére is egy interaktív, kifejezetten informatív szemináriummá vált az esemény, ahol az előadó kérdéseire őszintén válaszoltak a hallgatók, és Köbli Norbert is ugyanilyen őszintéséggel válaszolt nekik saját munkamoráljáról, arról, hogyan építette fel saját forgatókönyvírói technikáit.

A beszélgetés első részében Köbli Norbert tisztázta a forgatókönyv szó eredetét, amely tükörfordítása a német Drehbuchnak. Érdekesség, hogy ez magára a korai kamerára utal vissza, amin folyamatosan tekerni kellett egy kart felvétel közben, hogy forogjon a film. Az etimológiai fejtegetés után az előadó körbejárta, mit is csinál tulajdonképpen egy forgatókönyvíró. Az irodalom és a képzőművészet határmezsgyéjén mozgó alkotónak nagyon összetett folyamatokat kell végig vinnie magában, hiszen két médiummal dolgozik egyszerre. Azon túl, hogy írás közben már számolnia kell az audiovizuális megjelenéssel is, az egyik legfontosabb tényezőt, a nézőt is figyelembe kell vennie: úgy kell megírni a történetet, hogy az végül a befogadóra hatást gyakoroljon.

Ebben az összefüggésben pedig elértünk a nézőkig, akik tulajdonképpen a legfontosabb momentumai a mozinak. Ahhoz, hogy eljusson hozzájuk egy adott alkotás, rengeteg szűrőn kell átmennie egy filmnek. Ebben a kontextusban megismerkedhettünk a rendező és a producer feladataival, valamint a Magyar Filmintézet munkájával. Utóbbi intézményrendszer a nagyfilmek finanszírozását hivatott ellátni, miközben egyfajta folytonosságot is biztosít a magyar filmgyártásnak.

A közönség kérdései kitértek személyes élményekre is, szó esett tanulópénznek tekintett filmekről, de szóba kerültek a büszkeségek is, úgymint az Örök tél, ami azon túl, hogy eljutott New Yorkba, témáját tekintve is történelmünk egy olyan elhallgatott részét mutatja meg, amely valószínűleg minden család történetében ott lappang.