Olvasási idő: 5 perc

“Innovation means making creativity into the value of reality.” - Az innováció a kreativitás értékes valósággá formálása. Ezt az újszerű gondolatot a thai innovációs ügynökségre való látogatáskor hallhatta a Vezetőképző Akadémia csapata bangkoki tanulmányútja során.

Valóban: az innováció akkor hasznos, ha nem csak újdonságértékkel, hanem haszonnal is szolgál a társadalom számára. A National Innovation Agency erre alapozza működését, megfelelő környezetet teremtve a thai startupok, fiatal, innovatív vállalatok számára. Célja a startupvilág fejlesztése és népszerűsítése. A fenntartható gazdasági növekedés kulcsát Thaiföld számára abban látják, ha az ország a startup fejlesztés és innováció központjává válik.

Az állami szervezet ökoszisztémáját a NIA igazgatója mutatta be a hallgatók számára. Ez a groom-grant-growth hármasra épül, a startupoknak minden lépcsőfokon segítséget nyújtva: az innovációs képzésektől a projektpályázatokon át a fejlődéshez szükséges tőkéig. A NIA a vállalatok mögött áll az ötletelés, K+F, üzleti modell megalkotása, prototípuskészítés, marketing, kereskedelmi forgalomba hozás és terjeszkedés kérdésében is.

Az ügynökség felismerte a thai startup ökoszisztéma fejlesztésének legnagyobb gátjait, és ezek elmozdításán dolgozik: az innováció hiánya, a centralizált innovációs rendszer, a passzív nemzetközi kapcsolatok, a rossz infrastruktúra és a régimódi szabályozói környezet. Utóbbira példa, hogy a néhány éve bevezetett e-benyújtási rendszer előtt egy vállalat számára 6 és fél 40 órás munkahétnyi adminisztrációt igényelt az adóbevallás elkészítése és benyújtása, ami erősen csökkentette a vállalatalapítási kedvet és az adózást.

Mára a NIA sikeresen alakított ki innovációs hálózatot Thaiföldön, orvosolva a fenti problémákat, és regionális központokat, Hub-okat hozva létre, ezzel egyben csökkentve Bangkok aránytalanul nagy súlyát a helyi startupvilágban.

Hogy mit jelent mindez számokban kifejezve? Az innovációs ügynökség 429 partnerrel dolgozik együtt, 2 egyetemmel, 19 befektetővel, 18 accelerátorral, 24 nem startup vállalattal, 3 coworking irodával és 6 kormánnyal világszerte. A hálózat Thaiföld és Ázsia mellett egy-egy partner névén kiterjed az USA-ra és Európára is. A Global Startup Ecosystem Index szerint a 100 vizsgált ország közül Thaiföld 50., (Magyarország 49.), a top 1000 startup-barát és innovatív város közé 4 thai és 5 magyar került be.

Egy újabb innovatív kezdeményezés: a NIA alkotta meg az innovációdiplomácia (Innovation Diplomacy) fogalmát, amely az innováció és tudásátadás általi diplomáciai kapcsolatot takar, célja a nemzetközi üzleti partnerek Thaiföldre hívása. Hogy megvédjék a külföldi fejlett vállalatok negatív hatásaitól a gazdaságot, a Smart Visa programmal specifikus iparágakba vonzzák be a külföldi befektetőket és magasan képzett dolgozókat, akik tudásukat kamatoztatva és átadva a helyieknek, maximum 4 évig maradhatnak Thaiföldön.

A NIA célzottan, a gazdasági trendeket követve fókuszál a Deep Tech vagy Hard Tech ágazatokra, melyek sok kutatást és mérnöki megoldásokat igényelnek, így egyediek, értékes szellemi termék áll mögöttük. Ezek az iparágak a gyógyászat, élelmiszer, mezőgazdaság, űr, védelem, AI és robotika, ezek jelentik a tudomány jövőjét. A leginnovatívabb területek közé a tudományt, technológiát, mérnöki tevékenységet, művészeteket és a matematikát sorolják, ezekre különösen hangsúlyt fektetnek.

Az ügynökség által támogatott startupok különböző szektorokban foglalatoskodnak: ipar, utazás, pénzügy, egészségügy, ingatlan, kormányzat és oktatás, mezőgazdaság és élelmiszer, üzleti szolgáltatás, életmód és szórakozás is található a portfólióban.

Néhány érdekes példa: a LIVLY az okos együttélést támogatja, kollégiumok és társasházak számára kínál platformot e-szavazásra, meetingekre és hirdetésekre. 

A FEET’S a munkahelyi elköteleződést segíti, brainstorming platformot, dicséretfalat, társasági hálót biztosítva. A GEPP a vállalati hulladékválogatást segíti, digitális platformot nyújtva a szemét menedzseléshez, célja a cirkuláris gazdaság megteremtése. A CAMPA a kempinghelykeresést, foglalást, fizetést foglalja egy szolgáltatásba, célja a thai kempingipar felpörgetése. Visszatekintve a NIA által megfogalmazott innováció fogalmára, láthatjuk, hogy ezek a vállalatok mind az emberek életét teszik könnyebbé, igazi értéket nyújtva ezzel a társadalomnak.

A NIA sikerét mutatja, hogy 2021-ben először érte el thai vállalat az unikornis címet, azaz lett egymilliárd dollárnál magasabb értékű. Az év során 3 vállalat vált unikornissá, egy logisztikai, és kettő fintech cég, ami kijelölte a többi startup számára a fejlődés irányát.

Számomra nagyon motiváló volt látni, hogy egy biztos cél, a thai innováció felpörgetése mekkora hajtóerőt biztosít a szervezet számára, és hogyan gondolkozik a NIA nagyban, az egész ökoszisztémát összehangolva, más államok kormányaival is összefogva az értékteremtő újításért.

- írta: Dankó Nelli Roxána