Olvasási idő: 4 perc

Mindannyiunknak el kell fogadnunk, hogy a tudás rendkívül fontos - hangzott el a "Tehetség, támogatás és megújulás – A jövő oktatása” címmel, immáron ötödik alkalommal megrendezett nemzetközi konferencián, a Mathias Corvinus Collegium budapesti központjában.

Az MCC Kárpát-medencei pedagóguskonferenciája egy immáron hagyományosnak tekinthető, közoktatási fókuszú, egésznapos szakmai rendezvény, amelynek célja az oktatási új útjainak közös felfedezése, a támogató pedagógusi attitűd megerősítése és a módszertani inspiráció. Az eseményen nemzetközi szaktekintélyek és a hazai oktatásügy elkötelezett szereplői ismertették a középiskolai és a felső tagozatos korosztály tehetséggondozási lehetőségeit és módszereit.

Lánczi Péter, a Mathias Corvinus Collegium általános főigazgató-helyettese köszöntőjében arról beszélt, hogy az MCC a hagyományos oktatási rendszert nem helyettesíti, hanem kiegészíti és semmiféleképpen sem kel vele versenyre. Constantinovits Milán, az MCC szakmai főigazgató-helyettese előadásában ismertette az intézmény oktatási stratégiáját külön kiemelve azt, milyen elemekből épül fel az MCC tehetséggondozási programja. Egy Kárpát-medencei tudáshálót építünk és ennek egy új fejezetét éljük az elmúlt években – fogalmazott a szakember, aki hangsúlyozta: fontos, hogy minden tehetséges fiatal a lakóhelyéhez közel vehessen részt a tehetséggondozó képzéseken. „Célunk, becsatlakozni a nemzetközi vérkeringésbe is” – tette hozzá Constantinovits Milán.

A rendezvényhez online csatlakozott Johan Wennström, svéd oktatáspolitikai szakember is, aki korábban a svéd kormány politikai tanácsadójaként is dolgozott. A szakember előadásában a klasszikus tudás kihívásairól beszélt. „Mindannyiunknak el kell fogadnunk, hogy a tudás rendkívül fontos” – fogalmazott Wennström, aki rámutatott, hogy milyen nehézségekkel néz szembe az oktatási rendszer. Kiemelte, számos fejlett országban drasztikusan csökken a diákok teljesítménye, továbbá arra is felhívta a figyelmet, hogy a felsőoktatás fókusza egyre jobban eltolódik a hagyományos tudásról és sokkal inkább a politikai és a Woke ideológia kerül az előtérbe.

Gladden Pappin, az MCC vendégoktatója a kritikus gondolkodásról, valamint az álhírekről tartott előadást. Az amerikai szakember kiemelte, hogy a jó oktatáspolitikának alapvetően két modellje van: a kritikus gondolkodáson alapuló és az emberi értelmen alapuló. Azonban manapság meglehetősen különböző értelmezése van annak, hogy mi is számít jó oktatásnak, kritikus gondolkodásnak – hangsúlyozta Gladden Pappin.

Fegyverneki Gergő a tehetség megnyilvánulásairól tartott előadást. A középiskolai tanár kiemelte, hogy a 21. században teljesen újra kell gondolni a pedagógiát, hiszen napjainkban egy dolog állandó: a változás. A szakember továbbá kiemelte a csoportmunka és a kreatív gondolkodás fontosságát is.

Márky Ádám, az MCC kutatója „Elbírni a pillanat súlyát: pszichológiai rugalmasság szerepe a belső szabadságban című előadásában arra kereste a választ, hogy a 21. században, ami alapvetően egy nagyon jól élhető időszaka az emberiség történetének, miért érzi a legtöbb ember mégis rosszul magát és, hogy mit lehet ez ellen tenni.

A konferencia hátralévő részét érdekes szakmai beszélgetések, workshopok színesítették. A rendezvény Setényi János, az MCC Tanuláskutató Intézet igazgatójának előadásával zárult.