Olvasási idő: 2 perc

Második alkalommal hívta szakmai beszélgetésre a megye pedagógusait a szombathelyi MCC képzési központ. Ez alkalommal Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének és az Oktatási Hivatal Érettségi Tételkészítő Bizottságának elnöke tartott előadást „A történelemtantervtől az érettségiig - A történelemtanítás aktuális kérdései” címmel.

A délután első felében Nánay Mihály bemutatta, milyen fő irányvonalak mentén zajlott a kerettanterv átalakítása, mi indokolta a tananyagcsökkentést, illetve hogyan alakult a magyar és egyetemes történelem ismeretanyagának jelenlegi aránya. Olyan örök dilemmák kerültek szóba, mint a kronologikusság vagy tematikusság kérdése, a totalitás és kontinuitás hagyománya, illetve a magyar és az egyetemes történelem aránya és viszonya.

Az előadás második felében a kerettanterv szerkezetéről esett szó, rávilágítva, hogy a két egymásra épülő ciklus – 5-8. évfolyam és 9-12. évfolyam tananyaga – nem feltétlenül jelent ismétlést. Fontos, hogy az általános iskolai történelemoktatásban kulturális kódokat adjunk át a diákoknak, egyfajta kapaszkodóként, melyek a középiskolai tananyagban köszönnek vissza.

Végül szóba kerültek a tananyagcsökkentés legfőbb elvei. Nyilvánvaló, hogy az idő múlásával a történelem tananyaga egyre bővül. Az oktatásra rendelkezésre álló idő azonban nem változik, így a diákoknak mind nagyobb tudásanyagot kell elsajátítaniuk a tanévek során. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy bizonyos témákat háttérbe szorítsunk. Ezeknek a témáknak a kiválasztása cseppet sem könnyű feladat. Előfordul, hogy egy-egy kimaradó téma az adott oktató számára fontos lenne. Ilyenkor van lehetőség a helyi tantervben „visszacsempészni” ezeket a témákat.

A szakmai nap keretében a résztvevő pedagógusoknak lehetősége nyílt megismerni az MCC tevékenységét: a szombathelyi központban aktívan működő FIT és KP programokat, valamint az Alapítvány által biztosított egyéb lehetőségeket is.

Az előadásokat követően az este jó hangulatú, kötetlen szakmai beszélgetéssé alakult.