Az Európai Törvényszék 2021. november 10-i határozata szerint versenyjogellenes, ha egy domináns vállalkozás termékeit vagy szolgáltatásait előnyben részesíti saját platformján a riválisaival szemben. Ezzel az alapvető fontosságú ítéletével a luxembourgi testület szinte teljes egészében jóváhagyta az Európai Bizottság 2017-es Google Shopping döntését, mely 2,42 milliárd euróra büntette a technológiai óriást.

A döntés értelmében a Google visszaélt vezető pozíciójával az általános internetes keresőszolgáltatások piacán, azzal, hogy a keresőoldalán való listázás során saját speciális szolgáltatását, az egyes termékek árának összehasonlítását lehetővé tévő Google Vásárlás funkciót részesítette előnyben.

Ezzel a Törvényszék szerint a vállalkozás tisztességtelen előnyt biztosított a saját általános kereső szolgáltatásához kapcsolt ár-összehasonlító szolgáltatásának.

Ez kiemelt jelentőséggel bír a jelenleg főként amerikai digitális platformok üzleti tevékenységére. Így többek között a Google-t üzleti céllal használó európai kis- és középvállalkozásokat, valamint az interneten vásárolni, vagy az egyes termékek árát összehasonlítani kívánó fogyasztókat is érinti. A döntés kulcsfontosságú a tekintetben, hogy egy internetes keresőmotornak alapvetően nyitottnak kell lennie. Ennek értéke a fogyasztók és a vállalkozások számára abban áll, hogy a különböző keresésekre többféle forrásból a lehető legmegfelelőbb találatokat jeleníti meg. Ezzel segíti a fogyasztók minél szélesebb körű tájékozódási lehetőségét. Továbbá felületet biztosít a vállalkozásoknak a lehető legtöbb internetes felhasználó eléréséhez.

Miért kapott ekkora bírságot az amerikai vállalat? A Törvényszék szerint a Google versenyellenes gyakorlata két részben nyilvánult meg. Egyrésztkiemelt elhelyezést biztosított a saját ár-összehasonlító szolgáltatásának. Ez különleges, feltűnő formátumban, képi megjelenéssel ellátva látható a keresőoldal legtetején. Tehát, amikor valaki megadott egy kifejezést a Google keresőben – például a „Nike edzőcipő” szavakat – a Google a saját vásárlási szolgáltatásából származó termékeket jelenítette meg a találati lista elején. Másrészt, bizonyos algoritmusok segítségével hátra sorolta riválisait. Ez ugyanakkor a saját szolgáltatására nem vonatkozott. A rivális ár-összehasonlító szolgáltatások így átlagosan a találati lista negyedik oldalán jelentek meg különleges formátum, illetve képi megjelenés lehetősége nélkül, kizárólag egyszerű (kék) linkek formájában.

A jogsértést a Bíróság három speciális körülmény fennállása alapján állapította meg, amely kiemelt jelentőséggel bír és hivatkozási alapul szolgálhat további digitális piacokat érintő döntésekben is. Elsőkéntmegjegyezte a forgalom fontosságát, melyet a Google piacvezető keresőmotorja generál az internetes vállalkozások részére. Másodszor kiemelte az internet felhasználók keresési szokásait, akik rendszerint a találati lista első pár helyezettjére fókuszálnak. Végül megállapította, hogy a versenyellenes magatartás miatti forgalomveszteséget a versenytársak reálisan egyéb módon nem pótolhatták, például más kereső szolgáltatások igénybevételével vagy a felhasználók applikáció útján történő elérésével.

Némi vigaszt jelenthet a technológiai óriások és az internet felhasználók számára egyaránt, hogy a Bíróság a speciális keresési szolgáltatásokat nem ítélte el. Így tehát hírek, könyvek, repülőgépjáratok kiemelt listázására továbbra is lehetőség van. Azonban, a Bíróság elvi éllel kimondta, hogy ezen speciális találatok megjelenítése során egy domináns vállalkozás nem tehet különbséget azon az alapon, hogy ezek a találatok saját szolgáltatásából vagy pedig versenytársak szolgáltatásaiból származnak.

Egy üzleti gyakorlat legalább potenciális versenyellenes hatása alapvető feltétele az erőfölénnyel való visszaélés megállapíthatóságának. E tekintetben a Bíróság bizonyítottnak találta a magatartás versenyre gyakorolt káros hatását. Megállapította, hogy a Google gyakorlata következtében a versenytársak jelentős és tartós forgalomveszteséget szenvedtek el. Ezzel szemben a Google saját ár-összehasonlító szolgáltatásának forgalma jelentősen megnőtt.

A versenytársak hátra sorolása és a saját szolgáltatása részére biztosított kiemelt elhelyezés magasabb díjakhoz vezethet a hirdetők számára, mely növelheti a hirdetett termékek fogyasztói árát, továbbá hátrányos hatással lehet az innovációra nézve is, hiszen gátolhatja új szereplők piacra lépését.

A Google részére nyitva álló fellebbezési lehetőség ellenére megállapítható, hogy a döntés utat nyit az Európai Bizottság, mint versenyhatóság, illetve a nemzeti versenyhatóságok hasonló tárgyú vizsgálatainak. Mint ahogy már jelenleg is folyamatban vannak hasonló tárgyú eljárások az Apple-lel, Amazonnal, illetve a Facebookkal szemben is. Ennek ellenére a több mint 10 évig tartó bizottsági vizsgálat és annak egyelőre csak elsőfokú bírósági felülvizsgálata intő jel abból a szempontból, hogy alkalmas-e a jelenlegi versenyjogi keretrendszer a rendkívül dinamikusan fejlődő digitális piacok szabályozására. Így ebben a kérdésben a végső megoldást sokkal inkább az Európai Parlament előtt jelenleg is folyamatban levő digitális piacokról szóló uniós jogszabálytervezet elfogadása jelentheti a jövőben.