Nem is beszélve arról, hogy az ország földrajzi elhelyezkedése miatt lehetséges az, hogy a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát fenyegessék: az Ádeni-öblöt, amely a Vörös-tenger bejárata és egyben a Szuezi-csatornához vezet. Jelenleg ezt a régiót tartják a világ egyik leginkább kalóztámadások által fenyegetett régiójának, és úgy tűnik ez továbbra is csak fokozódik. 

Royal United Services Institute (RUSI) független agytröszt jelentése szerint 2024 első három hónapjában több kalóztámadás történt Afrika szarvánál, mint az azt megelőző hat évben. A 2011-es csúcsot követően – amikor 212 szomáliai kalóztámadás történt – a kalóztevékenység ezen a területen visszaesett. 2010 decembere és 2022 márciusa között az ENSZ Biztonsági Tanácsa több rendeletet is elfogadott, amelyek többek között lehetővé tették, hogy külföldi légi és tengeri erők megfigyelést folytassanak a szomáliai vizek felett.

Az ICC Nemzetközi Tengerészeti Iroda (IMB) kalózkodásról és fegyveres rablásokról szóló éves jelentése szerint azonban ezen tevékenységek száma ismét növekszik. 2023-ban 120 kalóztámadásról érkezett jelentés – szemben a 2022-es 115-ös értékkel –, és a szakemberek a legénység biztonságát fenyegető veszélyek növekedését is megállapították. Mindez annak tudható be, hogy egyre több embert ejtenek túszul vagy rabolnak el a kalózok.

A kelet-afrikai partoknál a tengeri biztonságért felelős uniós haditengerészeti erők, az EUNAVFOR Atalantajelentése szerint 2023. november vége óta legalább 14 hajót foglaltak le Szomália partjainál. Az incidensek közül kettő még a hónap elején történt: először egy iráni zászló alatt közlekedő halászhajót támadtak meg, két nappal később pedig szomáliai kalózok – akiket végül az amerikai haditengerészet fogott el – az Ádeni-öbölben egy vegyipari anyagokat szállító hajót szemeltek ki: a libériai zászló alatt közlekedő Central Parkot. A támadás után két ballisztikus rakétát is kilőttek a kalózok tartózkodási helye felé, az azonban nem világos, hogy a rakétacsapás a lázadóktól független volt-e, vagy ők indították a támadást. Az amerikai hajók az Egyesült Államok Központi Parancsnoksága szerint a Central Park kereskedelmi hajó sürgős segítségkérésére reagáltak, amelyet a bejelentésük szerint ismeretlenek támadtak meg. Nem sokkal később az amerikai haditengerészet elfogta a támadókat, és a legénység tagjait is kimentették.

A kalózkodás új időszaka 1991-ben kezdődött Szomáliában a hivatalban lévő irányítás összeomlását, a véres polgárháborút és a kormányzásra alkalmatlan új kormány beiktatását követően. Azóta az országban már közel kér évtizede nincs effektív központi irányítás. A kormány gyenge, folyamatosan lázadásokkal küzd és a belső zavargások leküzdésével van elfoglalva. Ennek hatására a szomáliai kalózok kezelik az ország főbb intézményeit és hatékonyságukban messze túlszárnyalják a regionális kormányzatot

 Az Ádeni-öböl néven ismert tengeri folyosón, Afrika szarvának egyik létfontosságú pontján szomáliai halászok és korábbi milíciák kezdték meg a tengeri vonalakon történő portyázást. E támadások gazdasági költségei óriásiak, emiatt külföldi hadihajók is rendszeresen járőröznek ezeken a vízi utakon. Nem sokkal a szomáliai polgárháború második szakaszának 2005-ös kezdete után a szomáliai kalózok elindították első szervezett kalóztámadásukat. Ennek gyökerei arra vezethetőek vissza, hogy habár Szomália óriási partszakasszal rendelkezik, ezt a potenciált mégsem tudták teljesen kihasználni. Az illegálisan ide érkező külföldi halászhajók kimerítették a halászatot az ország felségvizein, illetve nukleáris és mérgező hulladékok lerakásával szennyezték azt. Ezen viszontagságok miatt arra kényszerültek, hogy új, a halászatnál jövedelmezőbb megélhetési módokat keressenek. Ennek tudható be az, hogy az egykori halászok a munkanélküli fiatalokkal és a milíciával összefogva alakították ki kalózkodással foglalkozó szervezeteiket. Az idő múlásával pedig egyre több kalóz vette célba az Indiát Szuezzel összekötő hajózási útvonalakat és fordítva.

2012-ben az ország központjában található Galmudug régió szolgált a kalózok elsődleges működési bázisául. Az elmúlt években többnyire Puntföld északkeleti kikötőiből hajóztak ki, de ez megváltozott, amikor a helyi kormány felállított egy tengeri rendőri egységet, és jelentős kalózellenes kampányba és műveletekbe kezdett. Az aktívan tevékenykedő kalózokat három kategóriába lehet sorolni: a helyi halászokat a tengeren való jártasságuk miatt a kalóztevékenységek „agyának" tekintették. Az „végrehajtók" a Barre-kormány egykori katonáiból vagy a helyi klánfőnökökért harcoló milicistákból, továbbá a harmadik csoportba tartozók az olyan technikai szakemberekből kerültek ki, akik olyan eszközöket működtetnek, mint a GPS-egységek.

A szomáliai kalózok a külföldi hadihajók számának növekedésével egyre fejlettebb taktikát alkalmaznak. Jelenleg például egyre komolyabb felszereltségű bázishajókat vetnek be, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy nagyszabású csapásokat mérjenek távoli célpontokra a nyílt tengeren. Kézifegyverekkel fenyegetik a megtámadott hajó kapitányát, hogy lassítson és engedélyezze a beszállást. A kalózok ezután megpróbálják átvenni a hajó irányítását, bár nem áll szándékukban eltéríteni azt, vagy erőszakot alkalmazni a legénységgel szemben. Inkább megpróbálják rádión elérni a hajót küldő társaságot. Kapcsolatfelvételt kezdeményeznek, és tárgyalni kezdenek. A tárgyaló feladata, hogy jelentős váltságdíjat szedjen be a hajót átvett kalózok számára. Ezen emberek általában tapasztaltak a pénzügyekben és jól beszélnek angolul. A legénységet a tárgyalások során a kalózok fogva tartják. Ezek a tárgyalások gyakran órákig vagy akár napokig is eltartanak. Ha a rajtaütés sikeres, egy helikopterrel egy készpénzzel teli csomagot dobnak a hajóra, amint a két tárgyaló fél megegyezik. Miután megkapták a váltságdíjat, a kalózok az anyahajójukat hívva elmenekülnek a területről.

A nemzetközi hajózás és a tengerészek nélkülözhetetlenek a globális gazdaság számára, ezért olyan fontos és sürgető a hajók és a rakomány elleni támadások csökkentése vagy teljes megszüntetése. Nem várt tény újra azt kijelenteni, hogy a kalózkodás Afrika szarva körül egyre nagyobb méreteket ölt, azonban szakértők szerint kétséges, hogy ez elérné a tíz évvel ezelőtti magasságokat. A kormányok és a vállalkozások által a szomáliai kalózkodás hirtelen növekedésére válaszul bevezetett biztonsági intézkedések többsége továbbra is érvényben van, és a kalózszervezetek elrettentését szolgálja. Az pedig, hogy ezek mennyire tudnak sikeresek lenni, az államok közötti együttműködésen, szankciókon és a kalózok erre adott válaszain múlik.