Az ember vágya a teljesítményének növelése iránt talán örök motiváció. Habár önmagában az emberi teljesítmény meghatározása igen zavarba ejtő kérdés. Egészen biztos, hogy a témafelvetés kapcsán először a sport juthat eszünkbe. A sport a normál hétköznapi élet kinagyított változata. Kiemelve, keretek és szabályok közé helyezett nemes küzdelem a Coubertini hagyományok értelmében.
Tágabb perspektívából megvizsgálva a kérdést, a teljesítmény a mindennapok része és az élet majd mindannyi területén megjelenik.
A teljesítmény tág értelmezésben egy gyűjtőfogalom, amely az emberek vagy állatok, illetve nagyobb entitások, mint országok, közösségek, szervezetek viselkedését jelenti. Az emberi teljesítmény talán a fizikai megjelenítése egy belső, kreatív hajtóerőnek, amely által önmagánál vagy másnál jobbá akar válni a személy. A mindennapi élet szerves része, amely különböző célok elérésétől a sportteljesítménytől a művészeti teljesítményen át a munka világáig tart.
Napjaink kultúrájában a teljesítmény felértékelődése szélsőséges reakciókat válthat ki. Teljesítmény alapú világunk különböző megküzdésekre sarkalják a társadalmat és az egyént egyaránt. Lesz, aki felveszi a kesztyűt és a rendelkezésre álló lehetőségek mentán adaptív reakcióval válaszol a kihívásokra. Lehet olyan, akit összenyom a teher és lehet olyan, aki túlkompenzál és akár mentális vagy testi egészségére nézve káros utat választ.
A sport és teljesítmény műhely célja a sportpszichológiai tudás felhasználásával a teljesítménypszichológia mint új tudományterület meghonosítását magyarországon. Mindemellett a versensport, szabadidősport, az épp testben épp lélek eszmélyének népszerűsítése, a mozgás mint gyógyszer elterjesztése.
Tanulásmódszertan 1
A kurzus célja megismertetni a diákokkal az egyes tanulási stílusokat, valamint eszközöket adni a számukra, melyeket tanulmányaik során használhatnak. A kurzus értinti a tanulási motiváció, tanulási stílusok, valamint a kreatív tanulás témaköreit. A kurzus során elsőként feltérképezzük, hogy a résztvevőket mi motiválja a tanulásban, milyen értékek mozgatják őket, és milyen egyéb motivációs eszközöket fedezhetnek fel önmagukban. Később kitérünk az egyes tanulási stílusok jellemzőire, valamint tanulásmódszertani technikákra. A kurzust a kreatív tanulás témaköre zárja.Mentális Teljesítményfokozás
Egy átlagos szabadidősportoló hetente akár 3-5 alkalommal is edzi izmait, csiszolja technikáját, fejleszti erejét, gyorsaságát, állóképességét. És még lehetne sorolni sokáig azokat a tényezőket, amiért edzeni járunk. Szívünkre téve kezünket kijelenthetjük, hogy izmaink fejlesztésével hetente 3-6 órát foglalkozunk, amely havonta 12 – 18 óra, évente pedig 144-216 óra könnyedén lehet. Mégis azzal, amely mindezt működteti, lelkünk, a mentális képességeink professzionális „edzésével” elhanyagolhatóan keveset foglalkozunk. Mára nem kérdés, hogy a csúcsteljesítmény nem csupán a fizikai képességek összessége. Lelki és mentális tényezők szerepe jelen kori sportunkban még fontosabb, mint valaha volt. A csúcsteljesítmény egy pszichofiziológiai jelenség, ahol a fizikai teljesítőképesség optimuma mellett megköveteli a pszichológiai felkészültséget. A csúcsteljesítmény elérésének alapját képezi az éberség, a koncentrált figyelem és a nyugodt lelkiállapot. Ez leginkább a magyar származású pszichológus professzor, Csíkszentmihályi Mihály által megfogalmazott flow-élményhez hasonlít: a csúcsteljesítmény során a személy örömtelien merül el abban a tevékenységben, amelyet éppen végez; ilyenkor hatékonynak és koncentráltnak érzi magát. A sportolóknak pszichikai edzéstervre van szükségük, és ugyanolyan módszerességgel kell felkészülniük fejben is, mint fizikálisan az edzések során. Ez a felkészülés jó esetben egy élvezetes szellemi kaland, egy komoly személyiségfejlődés része az egyre magasabb teljesítmény elérése érdekében. Az úton sok más kérdéssel is szembesül az utazó: számot vet igazi céljaival, megküzd szorongásaival, hatékonyabb kommunikációt tanul, asszertív viselkedést sajátít el (megtanul kiállni önmagáért), kijavítja mozgássémája hibáit, felkészül következő versenyeire, és még sorolhatnánk. A pszichés felkészültséget folyamatosan gyakorolni és finomítani kell a sportolónak, hogy a lehetőségeit kihasználja és következetesen cselekedjen. A sportpszichológiai felkészülés során képességeket, készségeket sajátít el a sportoló, melynek célja a teljesítményfokozás, teljesítmény optimalizálás. A szeminárium célja az arousal elmélet mentén megismertetni az érzelmek és az ideális teljesítmény kapcsolatát. A csúcsteljesítmény pszichológiai profiljának értelmezése, a szorongás, maladaptív viselkedések és gondolatok kezelése, a figyelem és koncentráció fejlesztésének lehetőségeinek megismerése. A pszichoedukáció mellett, a sportpszichológiában használatos pszichoregulációs és a teljesítményfokozására használt módszerek közül, olyan egyszerű és gyorsan alkalmazható technikákat veszünk át, amelyeket a hallgató akár a következő nap is csatasorba állíthat a teljesítménye javítása érdekében.Sportpszichológia alapjai
A kurzus célja, hogy betekintést nyerhessen a halgató a pszichológia tudományterületének eggyik legfiatalabb, de annál dinamikusabban fejlődő ágába. Széleskörű ismeretanyagot szerezzen a sportolókkal folyó munka gyakorlati és elméleti oldaláról. Kitérve a sport mint szubkultúra jellegzetességeire, a szabadidősport, a versenysport és az élsport pszichológiai aspektusaira, annak előnyeit és hátrányait taglalva egyaránt. Kitérve a szorongás, önbizalom, teljesítménynövelés, figyelem, motiváció vagy akár a sportban megjelenő devianciák témakörére. Egyéni és csapatsportok hasonlóságainak és különbségeinek feltárása. Elméleti és gyakorlati útmutató nem csak sportolóknak a tudományterület mélyebb megértéséhez.Pszilocibin terápiás felhasználása
Pszilocibin, hétköznapi megfogalmazásban, a varázsgombában található hatóanyag, amely erős pszichoaktív hatással bír. Az ötvenes hatvanas évek kutatási trendje után, napjainkban reneszánszát éli a különböző pszichoaktív szerekkel történő terápiás megfontolások kutatása. Ambivalens múltja és jelene ellenére egyes kúltúrákból gazdas örökséggel kerül újra előtérbe a kérdés. Mint kutatássi, mind terápiás szemszögből a Pszilocibin érdekes jövő felé tekint. Etikai és kultárális kérdésektől övezve, a pszichológia és pszichiátria tudományterületének határterülete. A kurzus célja megvizsgálni a kutatások, etikai megfontolások és terápiás lehetőségek 2023-as állását.Az emberi teljesítmény pszichológiája
Az ember vágya a teljesítményének növelése iránt talán örök motiváció. Habár önmagában az emberi teljesítmény meghatározása igen zavarba ejtő kérdés. Egészen biztos, hogy a témafelvetés kapcsán először a sport juthat eszünkbe. A sport a normál hétköznapi élet kinagyított változata. Kiemelve, keretek és szabályok közé helyezett nemes küzdelem a Coubertini hagyományok értelmében. Tágabb perspektívából megvizsgálva a kérdést, a teljesítmény a mindennapok része és az élet majd mindannyi területén megjelenik. A teljesítmény tág értelmezésben egy gyűjtőfogalom, amely az emberek vagy állatok, illetve nagyobb entitások, mint országok, közösségek, szervezetek viselkedését jelenti. Az emberi teljesítmény talán a fizikai megjelenítése egy belső, kreatív hajtóerőnek, amely által önmagánál vagy másnál jobbá akar válni a személy. A mindennapi élet szerves része, amely különböző célok elérésétől a sportteljesítménytől a művészeti teljesítményen át a munka világáig tart. A kurzus célja meghatározni az emberi teljesítmény pszichológiai aspektusait a sportól a munka világán keresztül a művészeti teljesítményig. Kísérletet teszünk a rendelkezésre álló csekély Magyar irodalmat kiegészíteni a lényegesen nagyobb nemzetközi irodalmak evidenciáival, hogy alaposabb képet kaphassunk a kérdésről.Tanulásmódszertan gyakolrata
A kurzus célja megismertetni a diákokkal az egyes tanulási stílusokat, valamint eszközöket adni a számukra, melyeket tanulmányaik során használhatnak. A kurzus értinti a tanulási motiváció, tanulási stílusok, valamint a kreatív tanulás témaköreit. A kurzus során elsőként feltérképezzük, hogy a résztvevőket mi motiválja a tanulásban, milyen értékek mozgatják őket, és milyen egyéb motivációs eszközöket fedezhetnek fel önmagukban. Később kitérünk az egyes tanulási stílusok jellemzőire, valamint tanulásmódszertani technikákra. A kurzust a kreatív tanulás témaköre zárja.Kapcsolódó hírek

Élet a szenvedélytől vezérelve- saját határaink feszegetése

„A lehetetlent egyből megcsinálom, a csodára még várni kell”
