Napjaink egyik legfontosabb kompetenciaterületét a digitális készségek jelentik. Bár az iskolai oktatás gyakorlatában sokszor nem jelenik meg kellő hangsúllyal, a FIT Program külön kurzussal segíti a diákok tájékozódását a digitális világban. A Fiatal Tehetség Programot részletesebben bemutató cikksorozatunkban most e kulcsterület oktatását járjuk körül.

Általános jelenség, hogy az Alfa és a Z generáció gyermekei közösségbe járnak, szerelmesek lesznek, és játszanak egymással úgy, hogy közben ki sem lépnek az ajtón, mivel mindezt valamilyen digitális csatornán keresztül teszik. Ha megnézzük az Oktatási Hivatal által az általános iskolák 5-8. évfolyama számára készített kerettantervét, azt látjuk, hogy még a matematika és kémia tárgynál is kiemelik a digitális kompetencia fontosságát. Ám miközben arra törekszünk, hogy gyermekeink sikeresek legyenek az online térben, mégsem szeretnénk, hogy ott éljék le az életüket.

Az MCC FIT Programja egy kurzus keretében ezért megmutatja a diákoknak, hogy az internetes jelenlétet hogyan lehet igazán hasznosan eltölteni, miközben lehetőséget biztosítunk nekik tehetségük és önkifejezésük kibontakoztatására is.

 

A TikTok-tól a multitaskingig

A képzés során rávilágítunk, hogy a digitális média alapja a kommunikáció. Ám ez jóval komplexebb a Jakobson-féle nyelvi modellnél, amely az adó és a vevő között áramló üzenetet feltételez, amit a csatorna, a kontextus és az előismeret határoz meg. A kommunikáció a mi értelmezésünkben ennél tágabb kölcsönhatás, hiszen sok esetben nem csak információt akarunk átadni a másiknak, hanem részesei és aktív alakítói szeretnénk lenni környezetünknek és közösségünknek. A digitális média oktatása ezért azzal a céllal működik a FIT-ben, hogy rávilágítson, hogyan lehet aktívan és jól kommunikálni az online térben, hogyan élhető meg itt is a közösség fontossága, és miképp kerülhetőek el a veszélyforrások.

Közismert, hogy az internetes világ turbulensen változik, miközben a legtöbb felhasználónak az online tér kimerül a Google és Facebook termékeiben. Noha a legfiatalabbakat már más platformok mozgatják.

Van például egy digitális csatorna, amin kétmillió magyar fiatal minden nap átlagosan másfél órát tölt el. Napi 17 alkalommal néznek rá, és átlagosan 315 másodpercig fogyasztják egy alkalommal az ott található tartalmakat. Igen, a TikTok-ról van szó.

Kissé kisarkítva a Facebook kezdi elveszteni a varázsát, az Instagram már nem olyan trendi, mert egyre több szülő és vállalat nyer teret, így az alkotói szabadságnak más felülete lesz népszerű a legfiatalabbak körében. Még mindig érvényes ugyanis Marshall McLuhan meglátása, miszerint „A médium maga az üzenet”, vagyis nem lehet elvonatkoztatni az adott platformtól.

Ezért a diákoknak mint a leginkább érintett korosztálynak ismerniük kell e platformok működését, tudniuk kell hogy mennyit ér egy követő a Youtube-on, mennyit az Instagramon, mennyit a TikTokon. Az MCC FIT Program Digitális média kurzusában mi arra vállalkoztunk, hogy a diákokkal közösen fedezzük fel az online kommunikáció adta lehetőségeket, megnézzük a felületek széles skáláját, azoknak előnyeit és hátrányait, mutatószámait, és bíztassuk őket a kritikus gondolkodásra, illetve a világban való aktív részvételre.

Egy 2015-ös, Microsoft által megrendelt kutatás szerint az online oldalakon eltöltött átlagos aktív figyelem 8 másodperces, a diákok meg egy tanórán maximum 15 percig tudnak aktívan figyelni. Nem véletlenül van kiírva erre a cikkre is fentebb az olvasási idő. Mindez a többfeladatosság, vagyis a multitasking miatt lép fel, ugyanis hajlamos elkalandozni a gondolatunk, és ilyenkor párhuzamosan egy másik tevékenységbe kezdünk. Mondhatjuk, hogy már az ókori görögök is multitaskingoltak, hiszen ültek a lovon, és nézték a tájat. Ma azonban folyamatosan, a nap nagy részében megosztjuk figyelmünket a digitális média révén.

Kurzusunk keretében a diákokkal figyelemteszteket végzünk, amelyek rámutatnak arra, hogy a digitális térben hogyan lehet kiszűrni a fontos tudnivalókat, valamint feladatokon keresztül megértetjük velük, hogy mikor és hogyan érdemes újra visszanyerni a kontrollt a digitális világban. Tudniuk kell, hogy mi az a fear of missing out, és mit lehet ellene tenni.

Alapítsunk reklámügynökséget!

Kihasználva a média által kínált lehetőségeket, illetve a FIT interdiszciplináris jellegét szem előtt tartva a diákokkal az egyik legkomplexebb digitális médiás feladatot gyakoroljuk az oktatás során, így egy-egy termék online értékesítését élhetik át. A gyakorlatorientált foglalkozáson különböző tárgyak közül választhatnak, amihez tervezniük kell egy weboldalt, a hozzá tartozó kreatív szöveggel és fényképekkel együtt.

Ezt követően megvizsgáljuk az oldalak elérését, így a diákok az ötlettől a megvalósításig átélhetik a digitális marketing teljes projektfolyamatát.

Megmutatjuk azt is, hogyan működnek a digitális térben oly meghatározó mérések, illetve retorikai és marketingkommunikációs fogásokat is átveszünk. Ehhez fényképezési és képszerkesztési alapismereteket társulnak, amiket azonnal ki is tudnak próbálni a projektfeladat során. Fontos, hogy itt is csapatmunkában dolgoznak diákjaink, így szinte egy az egyben lemodellezik, hogy mi zajlik egy reklámügynökség kapui mögött.

Kiberbiztonság, információszűrés, tudatos jelenlét

Ahogy az ismert mém mondja: „Az a jó a neten terjengő idézetekben, hogy senki nem tudja ellenőrizni a hitelességüket” - Petőfi Sándor. Fontos szempont az oktatás során, hogy felkészítsük a diákokat arra is, hogy hatékonyan és hiteles forrásokból tudjanak tájékozódni a digitális világban. Ennek nehézségeit egy olyan „dolgozattal” érzékeltetjük, amihez bármilyen eszközt használhatnak. A feladat megoldásához fel kell ismerniük a hamis tartalmakat, ki kell válogatniuk a számukra fontos információkat, vagyis egy internetes talpraesettségi tesztet végeznek, amit később közösen értékelünk. Nem is gondolnánk, hogy egy olyan kérdésre milyen nehéz választ találni, mint például a miért olyan nagy a velocipéd kereke, vagy mennyire megtévesztő az internetről megtudni, hogy melyik a legjobban fizető szakma. A képzés során nagy hangsúlyt kap a digitális világban manipulatív technikáinak felismerése is.

Mobiltelefonunk olyan, mintha a saját testrészünk lenne. Mindenhova cipeljük, és az ELTE Etológia Tanszéke még azt is bebizonyította, hogy szeparációs szorongást tudunk megélni, ha otthon hagyjuk készülékünket.

A túlzott használat addiktív jelensége mellett beszélünk a gyerekekkel az őket érő legnagyobb veszélyről is, az internetes zaklatásól. Konkrét, megtörtént eseteket beszélünk át, megvizsgáljuk a szituációkat több szempontból is, és közösen keressük rájuk a megfelelő megoldásokat.

Az oktatás hatékonyságát és a figyelemfelkeltés eredményességét jelzi, ha a FIT-es diákok a foglalkozáson túl is beszámolnak a digitális sikereikről, és örömmel látjuk, hogyan alkalmazzák az képzésben lefektetett alapokat.

A szerző a Café Communications Kft. reklámügynökségnél dolgozik, valamint az MCC Fiatal Tehetség Programjának egyik oktatója.