2024 elejére bizonyossá vált, hogy a globális szinten is meghatározó dél-koreai autómárka, a KIA, Thaiföldön építené meg új, elektromos autókat gyártó üzemét, mely a vállalat második gyára lesz az ASEAN térségben. A gyár éves termelési kapacitása a 250 ezer járművet is elérheti majd, emellett a vállalat összesen 25-30 szervizközpontot kíván üzemeltetni a helyi vásárlók kiszolgálására, valamint új modellek piacra dobását tervezi.

Mindeközben az elektromos autók piacán második legnagyobb részesedéssel bíró amerikai Tesla vállalat is komoly tervekkel bír a 2024-es évre vonatkozóan. A cég közel 320 hektárnyi területen kívánna gyárat építeni Thaiföldön, korábban már helyszínfelmérés is történt, így várhatóan már ebben az évben elkezdődhet a gyártóüzem megépítése. A Tesla új szereplő a thaiföldi piacon, csupán 2022 decemberében kezdte el modelljeinek egy részét értékesíteni, várhatóan azonban a helyi gyártás elindításával a piaci jelenlét jelentősen fog erősödni nemcsak Thaiföldön, hanem a regionális piacon is.

Mind a Kia, mind a Tesla azonban komoly riválissal kell, hogy szembenézzen thaiföldi terveik megvalósítása során. Az elektromos autók szektorát globálisan uraló kínai BYD ugyanis már korábban domináns pozíciót szerzett a thaiföldi piacon, közel 38 százalékos részesedéssel. A BYD 2023-ban kezdte el építeni saját thaiföldi gyártóüzemét, mely várhatóan 2024-ben készülhet el, és évi 150 ezer jármű legyártását fogja biztosítani, amellett, hogy ezzel párhuzamosan közel 70-re fog nőni a helyi értékesítő szalonok száma. 

Már csupán ezen aktuális fejleményekből is világosan látható, hogy Thaiföld a legnagyobb (elektromos) autó gyártók versengésének színterévé vált, ezáltal pedig nemcsak jelentős külföldi befektetésekhez jut hozzá az ország, hanem maga is a délkelet-ázsiai térség autóiparának központjává válik. A régióban az elektromos autók értékesítésében Thaiföld már 2022 harmadik negyedévében 59 százalékos részesedést ért el, ezzel párhuzamosan pedig belső piaca folyamatosan növekszik, értéke 2025-re a becslések szerint megközelítheti a 300 millió dollárt. Az elektromos autók gyártása azonban csak egy szeletét képezi a thaiföldi autóiparnak, mely összteljesítményében nemcsak regionális, de globális szinten is meghatározó. Thaiföld autóipari termelése 2022-ben és 2023-ban elérte az 1,8 milliónyi gépjármű mennyiségét, mellyel a délkelet-ázsiai régió első, globálisan pedig a tizedik legnagyobb autóipari kibocsátójává vált. Ilyen módon Thaiföld legjelentősebb szektora az autóipart is magában foglaló ipari ágazat, mely 2021-ben 4,3 ezer milliárd thai baht (közel 100 milliárd dollár) értékében járult hozzá a thaiföldi GDP-hez, melynek így közel egyötödrészét tette ki.

A thaiföldi autóipar korábban bizonyított világszínvonalú sikeressége több tényezőnek is köszönhető. Dr. Kriengkrai Techakanont, aki a thaiföldi Thammasat Egyetem kutatójaként az MCC Külgazdasági Műhelye által szervezett „The Economic Impact of Emerging Technologies” konferencián vendégelőadóként vett részt, munkássága során részletesen tárta fel ezen okokat és a szektor fejlődését. Kutatásában kiemelte a földrajzi elhelyezkedés tényezőjének fontosságát, és a földrajzi koncentráció speciális formáinak, a klasztereknek és az ipari agglomerációknak a szerepét. Thaiföld földrajzi elhelyezkedése ugyanis kiválóan alkalmassá teszi arra, hogy a régió autóipari (elosztó)központjává váljon, és ezáltal a szállítási költségek minimálisra csökkenhessenek, mely csak tovább növekszik a vállalatok klaszteres koncentrálódásával, ezáltal téve költséghatékonnyá és világszinten vonzóvá Thaiföldet a legnagyobb autóipari szereplők számára.

Thaiföld adottságai mellett autóiparának fejlődéséhez nagymértékben járul hozzá annak kedvező gazdaságpolitikája. Ennek egyik legfontosabb eleme a szubvenciós politika, melynek aktuális ciklusa 2024-ban indult el EV 3.5 néven, és a tervek szerint 2027-ig fog tartani. Ennek értelmében a programban résztvevő, elektromos járműveket gyártó vállalatok különféle állami kedvezményeket és támogatásokat vehetnek igénybe a megszabott termelési feltételek teljesítése esetén. A támogatás mértéke átlagosan 1500-3000 dollár értékű lesz minden egyes elektromos személygépjárműre, az erre vonatkozó korábbi 8 százalékos adó pedig 2 százalékra csökkenhet. Fontos része azonban ennek a gazdaságpolitikai programnak, hogy pontos állami szabályozás kívánja majd korlátozni a beimportált és a helyileg készített járművek arányát. Az EV 3.5 célkitűzése ugyanis, hogy 2027-re minden egyes készen importált elektromos járműre három darab hazai gyártású eszköz jusson. Ilyen módon Thaiföld amellett, hogy kedvező körülményeket teremt a befektetések számára, folyamatosan erősíteni kívánja a hazai termelés kapacitását, hogy ezáltal tovább növelhesse (kül)gazdasági teljesítményét.

Összességében tehát Thaiföld adottságainak és megfelelő gazdaságpolitikájának köszönhetően az autóipari szektorban a délkelet-ázsiai régió központi, és világszinten is meghatározó szereplőjévé vált. Fejlődésének új irányvonala az elektromos járművek gyártása, melynek thaiföldi előállításáért jelenleg is a világ vezető vállalatai versenyeznek. Thaiföld autóipari, és ezáltal (kül)gazdasági fejlődése ilyen módon példaként szolgálhat számos (fejlődő) állam számára a geopolitikai pozíció és iparági specializálódás lehetőségeinek kiaknázására.