Amiről azonban eddig még kevés szó esett, hogy a kilépés milyen hatással volt az ország politikai rendszerére, kifejezetten annak sajátos elemeire, valamint a brit társadalomra és hosszú távon hogyan változtatta meg az ország politikai működését. A cikk célja egy általános bevezetés az említett kérdéskörökben, a Brexit ezekre kifejtett hatásában.
Hogyan jutottunk el idáig?
A 2016-os népszavazás után sok idő telt már el, de mégis fontos oda visszanyúlni, ugyanis sok tekintetben már ennél a népszavazásnál látszódtak a jelei annak a változásnak, amely elkezdődött a brit politikai élet színterén. Sőt, nyomokban már ennél korábban is megfigyelhető volt, (már a 2015-ös választáson is felmerült a migráció mint téma) azonban maga a népszavazás volt az, amely a politikai élet markáns átalakulását jelezte, jóllehet ez nem volt annyira feltűnő a népszavazás eredménye okozta sokk miatt.
Szokásjogok változása
Ahhoz, hogy megértsük, hogy milyen változásokon ment keresztül az Egyesült Királyság politikai rendszere, először érdemes felvázolni, hogy miért sajátos ez a rendszer. A brit demokrácia működését sokkal kevésbé törvények határozzák meg, kevésbé kötött, nem rendelkezik modern értelemben vett alkotmánnyal sem és a bírói törvénykezéseknél is nagy ereje van a korábbi precedenseknek. Nem ritka az sem, amikor egy vitás kérdésben akár több száz évvel korábbi joggyakorlatra hivatkozva hoznak döntést. Ez azonban kihatott az egész néplélekre is, nemcsak a szigetország mivolta miatt tűnhetnek másnak a britek, hanem a korábban említett politikai kultúra is nyomát hagyta a társadalmon.
Így már nem olyan nehéz elképzelni, hogy milyen nézeteltérések lehettek az Európai Unióval és az Unióról, ugyanis ez a rigid, szerződésekre és hosszasan kodifikált jogforrásokra alapuló integrációs közösség a szöges ellentéte a brit szokásjog uralta berendezkedésnek. Az Egyesült Királyság részéről nem kis rugalmasságot igényelt jogi szempontból az integrációs tagság, nem csoda, hogy 40 év alatt sem sikerült ezt a két rendszert harmonizálni, mely így nem kis mértékben járult hozzá a szakításhoz.
A Brexitnek két komoly hatása volt a szokásjogra. Az első politikai csatározás kérdésköre önmagában megérdemelne egy hosszabb tanulmányt, annyi érdekes mozzanatot tartalmaz, így csak röviden emelnék ki példákat e kérdéskörből. Az első ilyen, a kilépés után nem sokkal jelent meg, miután a Legfelsőbb Bíróság úgy határozott, hogy a parlamentnek jóvá kell hagynia a kilépési folyamat megkezdését is, és a későbbi potenciális megállapodást. Ezt a döntést egyik oldalról demokratikusnak és jogszerűnek ítélték meg, lévén a 40 évvel korábbi csatlakozással kapcsolatban sem volt a brit kormánynak önállóan jogköre a folyamathoz, így meg pláne nem, hogy brit állampolgárok technikailag veszítenek a jogaikból (mivel az Uniós jog többletjogot biztosít a brit állampolgároknak, főleg külföldön) a kilépést következően. Másik oldalról viszont az is érthető félelem volt, hogy a bíróság megpróbálja megakadályozni a kilépést, ezzel útját állva a választól népszavazásban kifejtett akaratát.
Érdekes mozzanat volt a korábbi házelnök John Bercow személyével kapcsolatos vita is. A volt házelnök ugyanis gyakran nehezítette meg a brit kormány helyzetét a különböző cselekedeteivel, példaként, amikor engedélyezte, hogy parlamenti szavazás történjen a kormány munkamenetével kapcsolatban vagy amikor egy 1604-es szabályt alkalmazva akadályozta meg Theresa May-t abban, hogy harmadjára is a parlament elé vigye a kilépési egyezményét. Ezeket a későbbi kormány meg is torolta azzal, hogy lemondását követően nem adta meg neki az ilyenkor szokásos felsőházi tagságot.
Új politikai törésvonal
A nagypolitikán túl azonban az átlagos választópolgár életét is nagyban megmozgatta a Brexit, politikai szempontból egy új törésvonal megjelenését is magával hozta, legalábbis kiteljesítette annak megjelenését. Az Egyesült Királyság a 2010-es évekig egyértelműen a tradicionális bal-jobb tengelyen történő küzdelem határozta meg a választásokat és alapvetően a gazdasági kérdéseken volt nagyobb hangsúly. Ezt a trendet a 2015-ös választások változtatták meg először, ugyanis itt előtérbe került az EU-s tagság kérdése, David Cameron megígérte, hogy újraválasztása esetén legkésőbb 2017-ig kiírja a népszavazást a kérdésről. Ezzel ugyan megnyerte a radikálisabb szavazókat és a választást, azonban később ez vezetett a vesztéhez is.
Értelmezzük akárhogyan is, Cameron felrakta a politikai térképre a Brexit kérdését, és a következő két választást egyértelműen dominálta, hogy hogyan viszonyulnak a pártok és a választók a kilépés kérdéséhez. 2017-ben Theresa May el is veszítette a kormánytöbbségét és koalícióba kényszerült a nem elég határozott álláspontja miatt, míg 2019-ben Boris Johnson az egyszerű „Get Brexit Done” szlogennel még a legstabilabb északi Labour körzeteket is megnyerte. Gyakorlatilag más témát be sem tudtak emelni a pártok, minden csak ezzel foglalkozott. A közéletet is több éven keresztül uralta, mai napig egy kiemelkedő kérdés, annak ellenére is, hogy már a tranzakciós időszaknak is vége. A Brexit viszont előtérbe hozott egyéb kérdéseket is, a kulturális tengelyről és beemelte őket a mainstream-be.
Megjelent hangsúlyosan a migráció és a határok kérdése is (kiemelten az észak-ír határ), ilyen szempontból beleillik a jelenlegi trendbe, miszerint világszerte kisebb hangsúly van a gazdasági kérdésekben a másik tengellyel szemben. A választók mindenesetre elég komoly identitás kérdést generáltak a Brexitből (érthető okokból) és olyan új fogalmak jelentek meg, mint a “brexiteer” és “remainer”, amelyek segítségével meghatározzák magukat a kérdéssel kapcsolatban. Mindennapokban is fontos kérdésként jelent meg, végletekig polarizálta a társadalmat egy ideig.
Maradandó kérdés?
Kérdés az, hogy ez az új törésvonal és a Brexit (vagy általánosságban az Európai Unióhoz való viszonyulás) mennyire képes napirenden maradni hosszú távon, kifejezetten a jelenlegi Covid terhelt idők után. Ezt egyelőre nehéz pontosan megmondani, hogy hosszú távon mennyire marad meg az Egyesült Királyság politikájában, azonban látszanak jelek, hogy a jelenlegi tendenciák mellett (egyéb új fejlemény hiányában) a Brexit kérdés középtávon kifullad a közéletből pár éven belül. Ez nagy részben köszönhető a koronavírus-járványnak, amely a Brexithez hasonlóan korábban, teljesen átvette a közbeszédet. Hozzájárult még továbbá a jelenlegi miniszterelnök, Boris Johnson botrány sorozata is a téma elfeledéséhez, de nyilván ezek sem fogják örökké uralni a közéletet.
Ezekből adódóan látszik, hogy a közbeszédet csak ideig-óráig képes egy téma uralni és utána a helyét mindig átveszi más történés vagy esemény.
Oda a bizalom
Végezetül még egy fontos dolgot kell megvizsgálnunk a Brexit és a brit politikai rendszer tekintetében, azt, hogy a politikára és annak megítélésére milyen hatással volt a választópolgárok válaszai alapján. Az egyik legújabb tanulmányalapján a helyzet kifejezetten negatív. A 2016-os szavazásig éppen egy javuló tendencia volt megfigyelhető a mindenkori kormánnyal szembeni bizalom terén, azonban a referendumot követően ez újra csökkenni kezdett és 2019-re már 20% alá esett. A megkérdezettek csupán 15%-a válaszolta azt, hogy nagyobbrészt bíznak abban, hogy a kormány képes az ország érdekeit a saját politikai érdekei elé helyezni. Ennél rosszabb helyzet csak a 2008-as válság évben volt megfigyelhető, azonban fontos megjegyezni, hogy folyamatos volt a csökkenés 2016 és 2019 között, tehát feltételezhetően nem maga a szavazás miatt ábrándultak ki a szavazók, hanem a referendumot követő fejetlenség és döntésképtelenség az, amely évek alatt erodálta a kormányba vetett bizalmat.
Továbbá magában a Brexit kérdésben is erősödött a polarizáció, a 2015-ös bázis évhez mérten a kilépést támogatók kevésbé látták negatívnak a Brexit jövőképét, mint a maradni vágyók, ezzel is szélesítve a két csoport közötti szakadékot. Hosszú távon nem segít egy társadalomnak, hogy egyre nagyobb mértékben polarizálódik, így ez mindenképpen egy fejlesztendő elem a kormányoknak. Volt azonban egy pozitív vonzata is a Brexitnek politikai szempontból, ugyanis az emberek érdeklődése erőteljesen megugrott a politikai iránt. Az emberek kimagasló 39%-a mondta azt, hogy fokozottan követi a politikát, így ilyen szempontból előrelépésnek is tekinthető, hogy az átlagembert jobban be tudták vonni a politikába.