A gépi tanulás közelmúltbeli térhódításával párhuzamosan azonban a nagy technológiai vállalatok és kormányzati ügynökségek - főként az Egyesült Államokban és Kínában - dollármilliárdokat költöttek arra, hogy ezeket az álmokat valóra váltsák. Az arcfelismerő kameráktól és drónoktól kezdve az OpenAI GPT3-as modelljén át a Fintech-ig. Az mesterséges intelligencia üzletág szereplői egyöntetűen egy algoritmusok által formált földi digitális paradicsomot ígérnek.

A technooptimizmus kapitalistákat és kommunistákat egyaránt beszippantott, és egyfajta vallás van kialakulóban, ahol az isteni algoritmusok állnak új világi hitvallás középpontjában.

Kétségtelen, hogy az MI forradalmi technológia, amely potenciálisan újraértelmezheti és átalakíthatja az emberiséget. A Google vezérigazgatója, Sundar Pichai szerint az mesterséges intelligencia mélyrehatóbban fogja megváltozatni a világot, mint a tűz vagy az elektromosság, a néhai brit fizikus, Stephen Hawking pedig azt mondta, hogy a mesterséges intelligencia „a legjobb, vagy a legrosszabb dolog, ami valaha is történt az emberiséggel". Elon Musk osztja Hawking aggodalmait, és arra figyelmeztetett, hogy megfelelő szabályozás és felügyelet nélkül a mesterséges intelligencia egzisztenciális fenyegetést jelenthet az emberi faj számára. Ezeket a véleményeket nem szabad félvállról venni, különösen olyan időkben, amikor az algoritmusok fokozatosan, de elkerülhetetlenül emberek millióit szorítják ki a munkahelyükről. Az önvezető teherautók például sofőrök ezreinek helyét fogják hamarosan átvenni, míg az orvosoknak a betegségek diagnosztizálásakor, vagy a műtétek elvégzésekor algoritmikus társukkal kell majd együttműködniük. Ez már nem pusztán arról szól, hogy a Netflix filmeket ajánl nekünk, hanem a globális munkaerőpiacokon a kreatív pusztítás - mások szerint a destruktív teremtés - fájdalmas folyamata által felszínre hozott, emberek és gépek közötti döntéshozatali hatalmi harc kezeléséről. 

A mesterséges és az emberi cselekvőség viszonya most a nagy kérdés.

Például, hogy mi, a Homo sapiens milyen mértékben vagyunk hajlandóak átengedni döntéshozatali jogköröket az "intelligens" gépeknek? Vegyük példának a szabad piac koncepcióját. Amikor Friedrich von Hayek azzal érvelt, hogy a központi tervgazdaságok az információ és a tudás áramlásának szűk keresztmetszete miatt vannak bukásra ítélve, még nem léteztek olyan technológiák, amelyekkel le lehetett volna küzdeni ezeket a korlátokat. Mivel azonban napjaink globális gazdasága a fizikai gazdaságból egyre inkább digitálisba megy át, a mobiltelefonok, a big data és az 5G hálózatok kombinációja az egyének milliárdjai adatainak valós idejű, folyamatos begyűjtése révén megoldhatja az információs problémát. A begyűjtött adatok nem korlátozódnak a gazdasági tranzakciókra, hanem magában foglalja a politikai és kulturális preferenciákat, valamint a termelési és fogyasztási módokhoz kapcsolódó személyes érzelmeket is. Ennek eredményeként sokkal részletesebb és átfogóbb egyéni és - big data néven ismert - összesített adathalmazok állnak rendelkezésre. A tudás problémáját is meg lehet oldani nagy teljesítményű algoritmusokkal, mivel természeténél fogva csak az ember kognitív képességei korlátozottak. A felügyelt, felügyelet nélküli és megerősített tanulás révén az algoritmusok képesek rendkívül nagy mennyiségű adathalmazt feldolgozni és értelmezni az által, hogy trendeket és mintákat azonosítanak, amelyek végül autonóm gazdasági döntésekhez vezetnek. Ezért a szabad piacok megszűnnének szabadnak lenni, mivel a bevásárlás egy üzletben szuboptimális alternatívát jelentene; elméletileg az algoritmusok sokkal hatékonyabban és eredményesebben tudnák elosztani a szűkös erőforrásokat. Ugyanez az elv alkalmazható a piacokon kívüli személyes döntésekre is, így fennáll a veszélye annak, hogy passzív, a gépek döntéseitől függő alanyokká válunk.

Végső soron a mesterséges intelligencia rendkívül hasznos lehet, addig, amíg az emberek szükségleteit szolgálja. Ha azonban ez a viszony megfordul, akkor garantálható a disztópikus jövő. Az etikai vitáknak ezen a területen nem szabad a megfigyelés, a magánélet védelme vagy az elfogultság kérdéseire korlátozódniuk, hanem a mesterséges és az emberi cselekvőképesség dilemmáját kell a nyilvános viták középpontjába állítani. Ha a haladás nevében lemondunk szabadságainkról, az egyáltalán nem jelent előrelépést.