A Josip Broz Tito miniszterelnök és Milovan Đilas főideológus által jegyzett indítvány a tulajdonviszonyok lényeges megváltoztatása nélküli kvázi piacgazdaság bevezetését célzó gazdasági reformok mellett lefektette a jugoszláv antikonformizmus ideológiai alapjaira építkező „független szocializmus” eszméjét. Bár a – később Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság névre keresztelt – föderatív állam gazdasági–politikai irányításának gyökeres megváltoztatására irányuló önigazgatási rendszer a gyakorlatban sohasem érvényesült teljes mértékben, a 72. évforduló alkalmából izgalmas és tanulságos „mai fejjel” megvonnunk a Tito-féle jugoszláv „különutasság” egykoron fokozott nemzetközi érdeklődéssel kísért bel- és külpolitikai gyakorlati megnyilvánulásainak mérlegét.
A korabeli szovjet propaganda szerint Tito az „imperialisták láncos kutyája” volt, hiszen a nyugatról kapott kölcsönök és egyéb támogatások fejében a „marsall” letért a kommunizmus sztálini útjáról. Ezzel szemben a délszláv föderáció tekintélye a világ többi részén mindinkább nőtt, hiszen államberendezkedése gazdaságilag és társadalmilag stabilnak látszott, külpolitikai sikerei pedig az el nem kötelezett országok mozgalmának létrehozásában csúcsosodott ki. Sztálin 1937-ben nevezte ki Titót a Jugoszláv Kommunista Párt (JKP) főtitkárává, aki akkor még maradéktalanul végrehajtotta a Szovjetunióból érkező ukázokat. A jugoszlávok kezdetben mindenben hűen követték a marxista–leninista irányvonalat, bár az 1946 januárjában életbe lépett, szovjet mintát tükröző szövetségi alkotmányból „kimaradt” a szocialista jelző, és a Jugoszláv Kommunista Pártról sem esik benne szó.
A háború utáni Jugoszlávia a gazdasági irányítás és a külpolitika tekintetében nem tért el a többi kelet-közép-európai szovjet csatlós állam által követett mintától. Barátsági, együttműködési és kölcsönös segítségnyújtási szerződést kötött a Szovjetunióval, majd pedig Belgrád lett a Moszkvából irányított nemzetközi kommunista szervezet, az 1947-ben megalakult Kommunista és Munkáspártok Tájékoztató Irodájának (Kominform) székhelye. A szovjetek azonban a kétségbe vonták a jugoszláv szocializmus egyediségét, ráadásul Tito nagyratörő Balkán-politikája hamar szembekerült az egyöntetű szocialista blokk kialakítására irányuló sztálini törekvésekkel. Következésképpen Jugoszláviát már 1948. júniusában ki is zárták a Kominformból, annak központját Bukarestbe helyezték át. 1949 őszére Jugoszlávia és a szovjet blokk országai kölcsönösen gazdasági blokád alá vették egymást.
A megkérdőjelezhetetlen délszláv vezető minden propaganda és ellenséges vád ellenére a keleti partnerek blokádja miatt nyersanyag- és fegyverhiánnyal küszködő Jugoszlávia élén maradhatott. A keleti elszigetelődés nem akadályozta meg a „marsallt” a nyugati hatalmak felé való közeledésben. Eleinte a nyugati hatalmak nem tulajdonítottak nagy jelentőséget a szocialista blokkok közti torzsalkodásnak. A Wall Street Journal így írt 1948 júliusában: „[a]mikor gazemberek egymás torkának esnek, ezáltal egyik sem válik a törvény és a helyes viselkedés bajnokává.” Pár hónap múltán azonban az amerikai Nemzetbiztonsági Tanács (NSC) már a páriává váló Belgrádhoz való közeledéssel tervezte elérni a kommunizmust építő országok szövetségének bomlasztását. Felszabadították az amerikai bankokban őrzött jugoszláv aranykészletet, jelentős mennyiségű nyersolajat, majd tekintélyes mértékű segélyt és kölcsönt biztosítottak a délszláv föderáció részére.
Az 1950-es évek elején Tito a NATO-tag Görögországhoz és Törökországhoz, majd a trieszti kérdés rendeztével Olaszországhoz közeledett, John F. Kennedy pedig 1963-ban a Fehér Házban fogadta a „marsallt.” Lyndon B. Johnson elnöksége idejére azonban Jugoszlávia reálpolitikai értéke csökkent az USA számára. Ekkorra ugyanis javultak Washington kelet-európai kapcsolatai (Románia és Lengyelország), és Nyikita Sz. Hruscsov, a Szovjetunió Kommunista Pártjának főtitkára is baráti jobbot nyújtott a délszláv népvezérnek. Mindezek miatt Jugoszlávia kezdte elveszíteni megkülönböztetett szerepét a nyugati hatalmak külpolitikájában, ami a NATO és a Varsói Szerződés közé ékelődő „el nem kötelezettek” mozgalmának megalapítására sarkallta a belgrádi vezetést.
A politikai vezetés szerint a szocialista fejlődés során az államnak előbb-utóbb el kell halnia, az erózió pedig a gazdaságban veszi kezdetét. Ugyanakkor, akármennyire is igyekezték decentralizálni a termelés bizonyos ágazatait, a valódi társadalmi–gazdasági irányítás továbbra is a Jugoszlávia Kommunista Pártjának markában összpontosult. Az ország fejlettebb területein élők egyre hevesebben ellenezték az általuk megtermelt javak jelentős részének szegényebb régiók részére történő átcsoportosítását. Az 1971-re lázongásokba fulladt elégedetlenkedéseknek végül Tito a tőle megszokott egyensúlypolitika jegyében vetett véget: kiszorította a hatalomból a „horvát nacionalistákat” és a „szlovén liberálisokat,” miközben fékezte a belgrádi szerb centralista törekvéseket is. Az 1974-ben elfogadott új alkotmány értelmében felállították a kilenctagú államelnökség intézményét a hat tagköztársaság, a Vajdaság és Koszovó tartományok, valamint maga Tito marsall képviseletében, amelyben minden szereplő egy-egy szavazattal rendelkezett, továbbá számos állami vezetői poszton bevezették a demokratikus rotáció elvét. Az önálló alkotmányt kapó tagköztársaságok saját elnökséget és központi bankot működtethettek, valamint de jure megillette őket a föderációból való kilépés joga.
„Elszántak vagyunk drágán megszerzett függetlenségünk megőrzésére. Ennek biztosítékát mindenekelőtt országunk és népünk ama készségében látjuk, hogy megvédjék függetlenségüket és szabad belső fejlődésüket minden fenyegetéstől és támadástól” – fogalmazott Tito. Az elnemkötelezettség megértő fülekre talált Indiában és Egyiptomban, majd egyre több fejlődő országban.
Az 1970-es évekre azonban Belgrád folyamatos diplomáciai nyomás alá került: a szovjetek a pszichológiai hadviselés eszközeivel, a nyugatiak pedig az állandó bizalmatlansággal övezett kereskedelmi „húzd meg, ereszd meg” taktikájával torpedózták – mindeközben belülről az államalkotó népcsoportok közötti széthúzás feszítette a föderáció roskadozó kereteit.
Josip Broz Tito kényszerpálya szülte külpolitikája kétségtelenül alternatív utat képviselt a kétpólusú hidegháborús környezetben, s példája ragadósnak bizonyult a harmadik világban.
Tito „marsall” 1980-ban bekövetkezett halálával pedig a kegyvesztett kommunista ideológus, Milovan Đilas szavaival élve „a jugoszláv rendszer egyetlen működő intézménye” is megszűnt, s a visszafordíthatatlanná váló szecessziós folyamatok fékezhetetlenül torkolltak az 1990-es évek véres délszláv háborúiba.