Egy új, olcsóbb és biztonságosabb módszerrel jutnak be az Európai Unió területére a migránsok: már harmadjára fordult elő, hogy Marokkóból Törökországba tartó utasszállító repülőket térítettek el bevándorlók azzal a módszerrel, hogy a spanyol légtér felett betegséget, szülést színleltek vagy akár össze is verekedtek. A gépek leszállása után pedig tömegesen megszöktek a spanyol hatóságok elől. 

2021 novembere óta három, Casablancából Isztambulba tartó járat szakította meg menetrend szerinti útját azért, mert marokkói állampolgárok egy csoportja zavart keltett a gépek fedélzetén. Emiatt végül Spanyolországban kellett landolniuk. Az első érintett repülőt 2021. november 5-én térítették el: az egyik utasnak váratlanul súlyos diabéteszes tünetei lettek, és két – magukat orvosnak valló – utas megállapította, hogy az állapota kritikus, ezért a kapitány Palma de Mallorcán kényszerleszállást hajtott végre. Landolás után 21 személy kezelhetetlenné vált és a kifutópályára szaladtak. Az incidens miatt a repülőteret három órára le kellett zárni, illetve 81 érkező repülőgépet másik légikikötőbe kellett átirányítani. A kórházban az állítólagos betegről kiderült, hogy jó egészségi állapotnak örvend. A rendőrség végül letartóztatta illegális bevándorlás elősegítése miatt. Ezenkívül a két állítólagos orvosról kiderült, hogy nem rendelkeznek orvosi képesítéssel. 2022. május 15-én egy ugyanezen az útvonalon közlekedő kereskedelmi járat 13 utasából álló csoport próbált meg erőszakot alkalmazva leszállni a repülőgépről, miután két utas között verekedés tört ki és a barcelonai repülőtéren landoltak. A spanyol hatóságok úgy akadályozták meg a kiszállást, hogy bezárták a repülőgép ajtaját. A harmadik eset 2022. december 7-én történt, amely során egy Casablanca-Isztambul járatot szintén Barcelonába irányítottak át, miután egy terhes utas a szülés beindulását színlelte. A leszállás után a várandós nőt mentőlift segítségével szállították le a repülőgépről; eközben egy 28 fős csoport a rendőrség számára kialakított lépcsőt használva lejutott a járatról. Míg a kifutópályán elszaladó utasok felét a spanyol hatóságok őrizetbe vették, a másik felük megszökött. A terhes nőt kórházba szállították, de letartóztatták, miután kiderült, hogy nem vajúdik. 

Ez a stratégia két okból előnyösebb az embercsempész-szolgáltatások igénybevételénél. Egyrészt olcsóbb és biztonságosabb: míg a csempészek akár 7 000 dollárt is elkérnek a légi úton történő szállítás megszervezéséért (pl. hamis okmányok és/vagy bennfentes kapcsolatok biztosítása), addig egy Marokkó-Törökország repülőjegy körülbelül átlagosan 750 dollár áron beszerezhető. Másrészt a Marokkóból Törökországba tartó járatokat valószínűleg azért veszik célba, mert a marokkói állampolgároknak nem kell vízumot szerezniük a Törökországba való beutazáshoz. 

Ez az új módszer más okból is érdekes, formabontó. Aki Marokkóból akar átjutni az Európai Unió területére, jellemzően a melillai vagy ceutai exklávé kerítésein próbál átmászni, vagy lélekvesztőkön sodródva igyekszik partot érni a Kanári-szigeteknél vagy Spanyolországnál. A Spanyolország által épített kerítések célja a fegyver-, drog-, embercsempészet megakadályozása és a migránsok Európába való illegális bejutásának megelőzése. A két határvédelmi egység egyre sűrűbben szerepel a nemzetközi sajtóorgánumok címlapján a megvalósult vagy épp a megakadályozott átkelések miatt. Legutóbb 2022 nyarán láthattunk megdöbbentő képsorokat és beszámolókat a melillai kerítésnél történtek kapcsán: június 24-én kora reggel közel kétezren próbáltak a kerítésen átmászva Spanyolországba jutni – a hivatalos adatok szerint 23 afrikai migráns meghalt és sokan megsérültek. Többségük szudáni és dél-szudáni volt. 

A biztonsági határzárakon való átjutás mellett vannak olyanok is, akik hajóval próbálnak átjutni Marokkóból Spanyolországba. Jellemzően vagy a Kanári-szigetek felé indulnak a nyugat-afrikai illegális migrációs útvonalon, vagy Spanyolország déli részénél kötnek ki a nyugat-mediterrán útvonalat használva. Az Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség (Frontex) nyilvántartást vezet arról, hogy az EU frontországai hány illegális határátlépést észlelnek a saját határaiknál. Ennek alapján elmondható, hogy más útvonalakhoz képest (például az Olaszországba és Máltára vezető közép-mediterrán vagy a Magyarországot is érintő nyugat-balkáni folyosó) kevesebben használják a nyugat-afrikai vagy a nyugat-mediterrán illegális csatornákat, ám mégis kulcsfontosságú térségről van szó 

Egyrészt azért, mert Marokkóra, Algériára, Tunéziára és Egyiptomra eleinte mint tranzitországra lehetett tekinteni, ma már azonban a régió legfőbb kibocsátó államainak számítanak. Másrészt pedig azért, mert az Afrikából Európába irányuló migrációs útvonalak kapuőrei is – ennek fényében az EU és az észak-afrikai országok közötti együttműködés stratégiai fontosságú. A nyugat-mediterrán útvonalon észlelt határsértések döntő többségét algériai, marokkói és szír állampolgárok követték el, míg a nyugat-afrikain detektáltakat marokkói, szenegáli, guineai és elefántcsontparti személyek.

A gépeltérítések kérdéséhez visszakanyarodva összességében elmondható, hogy a jövőben várhatóan nem lesznek mindennaposak az Európai Unióbeli kényszerleszállások, ám a módszer mégis egy hatékony módja az illegális bevándorlásnak. Egyelőre nem világos, hogy miért csak a Casablancából Isztambulba tartó járatok kerültek a célkeresztbe, de a jövőbeli incidensek elkerülése miatt a Marokkóból Törökországba tartó járatok üzemeltetőinek biztosítaniuk kell, hogy a gépek személyzetei tisztában legyenek ezzel az új stratégiával. Bár eddig nem érkezett hír arról, hogy légiutas-kísérők vagy más utasok megsérültek volna, maga a jelenség jelentős aggodalomra adhat okot és a jövőben az erőszak alkalmazása is lehetséges.