Az üzenet egyszerű és nemes, átvitele nem igényel sem percenként átalakuló szuperhőst, sem érzelmes robotokat, és a hidegháborús nosztalgiát leszámítva politika-semleges értékrendet hordoz.

Top Gun megtestesíti azt, amit Amerika jelent – különösen Közép-Kelet Európa számára – és amit két szocializmus alatt nevelkedett generáció csak romantikus vágyálmaiban látott. Amerika, a szabadság földje, ahol az egyszerű ember többet tud a patriotizmusról, a hősiességről, a bajtársiasságról vagy éppen a szerelemről, mint bárki, aki ezeket fenyegeti. Tudjuk, Hollywoodban a jó mindig győzedelmeskedik a gonosszal szemben, és mindig sikerül megvédeni a szabadságot és a demokráciát. A hidegháborús időszak populáris kulturális termékei e témákat dolgozzák fel. Míg szüleink a gulyáskommunizmus abszurd bája árnyékában próbálták megélni szabadnak álcázott fiatalkorukat, ízlésüket a konfliktusnélküli szovjet filmipar formálta a „tiltott, tűrt, támogatott” billogokkal fémjelzett alkotásokon keresztül. A szocialista időszak rengeteg kárt tett a közízlésben, de a szabadság iránti vágy számos minőségi terméket is eredményezett, így születtek például az amerikai hangulatot idéző dalok. A Made in Hungária c. 2009-es komédia-musical hűen tükrözi a szocializmuskori Magyarország társadalmi vágyódását az amerikai popkultúra iránt, és bemutatja a szabadság ideálért folytatott küzdelem hétköznapi elemeit. A millenárisok, az „Y generáció” (1980 és 2000 között születettek), már hollywoodi filmeken nevelkedtek. A nyugati kulturális hatás keveredve az örökségbe kapott szabadságvággyal meghatározó és identitásformáló e generáció számára. Nem véletlen, hogy a 2000-es évek magyar filmipara tematikaként tekintett Amerikára – lásd például a Valami Amerika filmeket. 

Hollywood Amerika lelkeként promotálta a szabadsághoz kapcsolódó nemes eszményeket, egészen addig, amíg ez jó üzlet volt. Amíg érdek fűződött ahhoz, hogy Amerika példaértékű legyen. A világ vezető hatalmát nehéz gazdaságilag ellehetetleníteni, katonailag elnyomni szintúgy, így marad a kultúra elleni támadás. A kulturális trendek meghatározzák a gondolkodásmódot, az értékrendet, így a kultúra eltörlése és helyettesítése kifizetődő üzlet, ha a cél Amerika – és szövetségesei – tönkretétele. A hidegháború új szinteket öltött, mely a film-streaming üzlettel, az újhullámos filmiparral, a közösségi médiával minden eddigi szintet felülmúlóan formálja a közízlést, belülről. Hollywood fénykorában egy film üzenete a Top Gun-éval azonos szintű volt: a haza mindenek előtt, a bajtársiasság erény és a szerelem létezik. A jelenkori filmipar hangsúlyt fektet a társadalmi egyenlőség-egyenlőtlenség kérdésére, kvótákat előírva készít egysíkú filmeket és nyom keresztül ideológiai üzeneteket a filmvásznon míg a nézők már már hiányolni nem kezdik az ikonikussá váló kellékeket. Ahogy a szovjet vezetők el akarták törölni a nemzeti értékeket, a hazafias mozgalmakat, az egyházak társadalomszervező képességét a vasfüggönytől keletre, kínálva helyette egy abszurd, orwelli, engedelmességen és véleménytelenségen alapuló olvasztótégelyt, úgy az újhullámos Hollywood is el kívánja törölni a klasszikus amerikai álmot. Mivel nem tankok formájában csörtet be életünkbe, ártalmatlannak tekintjük az új filmeket. A politikai korrektség álcáját öltött termékeket szűrés és megfontolás nélkül engedjük be otthonunkba, s úgy engedjük átmosni agyunk, hogy közben jól szórakozunk a legújabb filmeket nézve. 

Az ostobaság ellen van orvosság, a Top Gun elsöprő sikere pedig bebizonyította, hogy sem Amerikának, sem a világnak nem arra van szüksége.

Maverick harminc évvel később még mindig határokat feszeget, bátran szembenéz a múlt szellemeivel, és mindezzel példát mutat a közönség számára: küzdeni érdemes, és kell is. Még több igazi amerikai filmre van szükség, amely értékekről szól és nem ideológiai kérdéseket feszeget. Az alkotóművészetben nincs szükség korlátokra. A kvóták és polkorrekt előírások határokat szabnak az alkotónak, ahelyett, hogy engednénk alkotni. Ahogy a festőknek nem írjuk elő mely színekből milyen arányban használjanak festményeikben, a focistáknak sem mondjuk meg, hogy melyik lábukkal rúgják a gólokat, úgy a forgatókönyvírókat sem kellene szürreális tartalmi útmutatókhoz kötni. 

A Top Gun: Maverick 2022-es világsikerét nem más teszi különlegessé, mint az őszinte érzelmek és az emberi erények megjelenése a vásznon. Ez a film újraértelmezi és visszahozza a közös értékeket, amelyekre – ahogy a film sikere bizonyítja – a világ igencsak vágyik. Ahogy Tom Cruise egyszerűen fogalmazta meg a repülés alapszabályát – "Ne gondolkozz, csak csináld!" – hasonló tanácsot adhatunk a filmkészítőknek is. Ne gondolják túl!