Játékos mindennapok a kopott szürke helyett? Tehetjük szórakoztatóbbá, izgalmasabbá, és nem utolsósorban motiválóbbá az egyébként unalmas, száraz, nehézkes tevékenységekkel teli mindennapjainkat? Igen, meglehetősen könnyen: játékmechanizmusokat és játékelemeket használva. Azonban nem csak a magánéletben vehetjük hasznát a játékosításnak, hiszen hasonló módon élvezhetővé tehető minden gazdasági tevékenység, ösztönözve a fogyasztót arra, hogy még többet fogyasszon, még többet költsön, vagy helyesebb döntéseket hozzon.
Életünk minden területén találkozhatunk hasonló koncepcióra épülő platformokkal. Testmozgás téren rendkívül hatékonynak bizonyul minden jellegű gamifikáció, hiszen a felhasználók számára létfontosságú a gyors visszajelzés, emellett a közösségi elemek jelenléte is nélkülözhetetlen. Az egyik legelterjedtebb platform ebben a szektroban a Strava: úszástól a síelésig szinte minden szabad- és beltéri aktivitást mérhetünk ezen platformon egy okos eszköz segítségével. A testmozgást követően természetesen megosztjuk élményeinket, és legfőképp teljesítményünk a mozgás iránt hasonló módon lelkesedő Strava-s ismerőseinkkel. Ha szabadidős tevékenységekben gondolkozunk, akkor semmiképp sem hanyagolhatjuk a zenehallgatást, mint közösségi élményt: ezt hozza számunkra a Spotify, ahol mára már nem csak Spotify-os ismerőseink albumjainak tartalmát, leggyakrabban játszott zenéit szemlélhetjük meg, hanem tesztelhetjük a saját, illetve ismerőseink zenei tudását. „Küldj egy számot a barátaidnak! Vajon eltalálják, hogy melyik zenei műfaj jegyeit hordozza?” Újonnan már zenei kvíz formájában is tarthatjuk a kapcsolatot, erősítve és fűszerezve a közösségi élményt. A szabadidős tevékenységek mellett számos platform fókuszál az egyéni produktivitásra, mely alatt a személyes életvitelünkkel kapcsolatos teendőkinket tehetjük hatékonyabbá azáltal, hogy rá-rápillantunk a teljesítésmutatóra. De tanulmányok terén is előszeretettel könyveljük előrelépéseink, mutogatjuk egymásnak, hogy már 500-as Duolingo streak-el rendelkezünk. Mi a helyzet a személyes pénzügyekkel, megtakarításokkal, befektetésekkel? Összeférhető a befektetés a játékos jelzővel?
Keressük a választ egy konkrét vállalat példáján keresztül.Magánszemélyként befektetni kezdetben ijesztőnek tűnhet, és az egyén könnyen elveszítheti a bátorságát. Azonban a 2016 óta a piacon levő Raiz (korábban Acrons) pont a befektetések világának belépési korlátait igyekszik mérsékelni. Az innováció, a viselkedési közgazdaságtani alapelvek és a technológia vívmányai segítségével létrehozott felület úgynevezett micro-befektetések által támogatja a felhasználó jobb pénzügyi döntéseit. Ami igazán figyelemreméltó, hogy a Raiz-nak sikerült a befektetési folyamatot élvezhetővé, és jutalmazással asszociálható tevékenységgé alakítani.
Miről ismert a Raiz? A legtöbben a „Round-up”, azaz felfele kerekítő funkciója által ismerik: hozzákapcsoljuk a Raiz-hez a bankkártyánkat, majd az ezzel eszközölt tranzakciók értékét a Raiz leköveti, és leválasztja a legközelebbi egészhez kerekíthető aprót, melyet készpénzes fizetés esetén visszajáróban kapnánk. Ezt egy befektetési számlán tárolja és már készen is áll a befektetésre. Példával szemléltetve így nézne ki a folyamat: a kliens 25.49 dollár értékben fizeti a Netflix platform szolgáltatások második havi díját. A Raiz rendszere ekkor felfelé kerekítve az összeget 26 dollárt emel le az ügyfél számlájáról. Ebből kifizeti a Netflix számláját, a maradék 51 centet pedig egy külön zsebben eltárolja a kliens számláján. Az így felhalmozódó megtakarításait a felhasználó bármikor megtekintheti, illetve kiválasztja, hogy mely rendelekzésére álló portfólióba fekteti, vagy mely másik befektetési lehetőséggel él – diverzifikált ETF alapú portfóliókból lehet választani.
Amit érdemes még említeni, hogy Raiz egy előfizetéses üzleti modell alapján működik, különböző tagsági szinteket kínálva a felhasználóknak, amelyek mindegyike saját funkciókkal és előnyökkel rendelkezik. Ezek a tagsági szintek további befektetési lehetőségekhez, személyre szabott portfólióajánlásokhoz és pénzügyi oktatási forrásokhoz biztosítanak hozzáférést a felhasználók számára, így ösztönözve a felhasználókat arra, hogy előfizetésüket a személyre szabottabb és átfogóbb élmény érdekében frissítsék.
A Raiz sikerének középpontjában a gamifikációs technikák ügyes felhasználása áll, ösztönözve a helyes pénzügyi kultúrát, és növelve a felhasználók elkötelezettségét. Az egyik ilyen technika a már említett felkerekítési funkció, mely a hétköznapi tranzakciókat megtakarítási és befektetési lehetőséggé alakítja át, és minden vásárlással a fejlődés és a teljesítmény érzését kelti. Ezt természetesen a felhasználói felületen sem mulasztják el feltüntetni.
A Raiz egyik további funkciója viselkedési ösztönzőkre alapul. A felhasználók például beállíthatnak ismétlődő befizetéseket vagy egyszeri hozzájárulásokat a Raiz-számlájukra, és lehetőségük van arra, hogy ezeket a hozzájárulásokat idővel növeljék. A Raiz emellett készpénzes jutalmakat kínál a Found Money programon keresztül, ahol a felhasználók készpénz-visszatérítést kapnak, ha az alkalmazáson keresztül vásárolnak partnermárkáknál. Ezek a jutalmak nemcsak a költekezésre ösztönöznek, hanem arra is ösztönzik a felhasználókat, hogy költségeik egy részét befektetésekbe irányítsák át, ezáltal elősegítve az egészségesebb pénzügyi gondolkodásmódot.
A Raiz egy másik gamifikációs eleme a portfólió teljesítményének nyomon követése, amely valós idejű betekintést nyújt a felhasználóknak a befektetéseik hozamáról és a portfólió növekedéséről. Azáltal, hogy vizualizálhatják a fejlődésüket és megfigyelhetik befektetéseik idővel bekövetkező kézzelfogható hatását, a felhasználók kitartanak pénzügyi céljaik mellett, és megalapozott döntéseket hoznak befektetési stratégiáikkal kapcsolatban. A vizualizációk egyszerűek, letisztultak, könnyen érthetőek. Egy kevésbé ösztönző faktor ebben az esetben a portfólió gyenge teljesítménye lehet, azonban a Raiz felhasználók egyik nagy előnye és kiváltsága a protfóliók közötti váltási rugalmasság.
A Raiz emellett közösségi elemeket is beépít a platformjába, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy barátaikkal és társaikkal hasoníthassák össze elért eredményeiket - jellemzően ranglistákon és a teljesítményjelvényeken keresztül. A közösségi nyomás is egy rendkívüli ösztönző faktor tud lenni, főleg a modern kapitalista világban, ahol nem sok esetben rendelkeznek a gazdasági résztvevők ekkora befektetési transzparenciával. A felhasználók támogatják és motiválják egymást, hogy a pénzügyi céljaik elérése viszonylatában pályán maradjanak, azonban ez a motiváció könnyen átváltozhat negatív ösztönző faktorrá is a különösen kompetitív személyek esetében.
A Raiz gamifikációs erőfeszítéseinek eredményei önmagukért beszélnek, a platform a bevezetése óta jelentős növekedést tapasztalt a felhasználói elfogadottság és elkötelezettség terén. A megtakarítási és befektetési élmény játékosításával a Raiz sikeresen vonzotta be a legkülönfélébb felhasználói bázist, korosztályban és befektetési tapasztalatban is eltérő klienseket. Olyanokat, akik saját maguk számára takarítanak meg, de olyanokat is, akik a gyerekük jövőjét szeretnék biztosítani. 2020 óta stabilan növekvő árbevétele 2023-ban 19,16 millió ausztrál dollárban csúcsosodott, stabilan negatív eredmények mellett, mely nem meglepő egy növekvő, aktív felvásárlási politikát vivő cég esetében.
Kimutatták, hogy a Raizhez hasonló játékos megtakarítási platformokat használó egyének nagyobb valószínűséggel takarítanak meg következetesen, és érik el pénzügyi céljaikat azokhoz képest, akik kizárólag a hagyományos megtakarítási módszerekre hagyatkoznak, amelyek kevésbé ösztönzik a felhasználót megtakarításainak követésére. A Raiz gamifikációs technikái által kiváltott eredményesség és fejlődés érzése erőteljes motivációként szolgál a felhasználók számára, hogy továbbra is aktív felhasználói maradjanak a platformnak, és a jövőben is fejlesszék pénzügyi tudásukat egy magasabb életszínvonal reményében.
Összefoglalva, a Raiz gamifikációs megközelítése paradigmaváltást jelent a személyes pénzügyek terén. A megtakarítást és befektetést ijesztő feladatból élvezetes és kifizetődő élménnyé alakítja át. A Raiz esetében alkalmazott játékelemek és mechanizmusok fellelhetők számos platformon, ügyesen, célzottan beágyazva. Mindezen játékosítási stratégiák pozitív megerősítésre alapulnak, mely gyerekkorunk játékos, pozitív viselkedést megerősítő tanulási folyamatának alapja, így egyértelműen hatékonynak fognak bizonyulni, miközben elégedettséget váltanak ki a felhasználók körében. Az alacsony belépési korlátokkal rendelkező tanulmányokkal, zenével, tesmozgással foglakozó felüleletek mellett a Raiz újradefiniálja az egyének pénzkezeléshez és befektetéshez való hozzáállását, rábírva őket arra, hogy egy kevésbé ismert, viszont játékosabb opcióra váltsanak.