A versenyjogi szabályozás alapvető fontosságú a gazdasági élet egészséges működése szempontjából, különösen egy olyan dinamikusan változó világban, ahol a piaci hatalommal rendelkező nagyvállalatok könnyen előnyt szerezhetnek a kisebb szereplőkkel szemben. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által tervezett versenytörvény-módosítások célja, hogy még hatékonyabban tudja végezni feladatait, erősítve ezzel a tisztességes piaci versenyt és védelmezve a magyar fogyasztók érdekeit.

A tervezett változtatások között szerepel egy, a német versenyjogi gyakorlatot követő új rendelkezés bevezetése, amely lehetővé teszi a GVH számára, hogy preventív megközelítésben azonosíthassa és szabályozhassa azokat a vállalkozásokat, amelyek alapvető jelentőséggel bírnak a piacon. Ez a megközelítés különösen fontos lehet abban az esetben, ha a piaci dominancia veszélyezteti a verseny egészséges működését, vagy ha valamilyen váratlan belső vagy külső okból kifolyólag piaci zavarok keletkeznek, amelyek befolyásolhatják a verseny tisztaságát.

Az új szabályozások előnyei többek között abban is megmutatkoznak, hogy a GVH gyorsabban és hatékonyabban lesz képes beavatkozni, ha a piaci verseny torzulásának jeleit észleli. A hatékonyabb beavatkozás azáltal válik lehetővé, hogy a GVH azonnal reagálhat, mielőtt a versenytorzító magatartások maradandó károkat okoznának a piacokon.

A törvénytervezet részei között szerepelnek továbbá a GVH feladatellátását hatékonyabbá tevő módosítások, mint például a versenyfelügyeleti eljárások hatékonyságának növelése, a jogalkalmazási gyakorlatból fakadó tapasztalatok jobb hasznosítása, valamint a versenypolitikai ismeretek terjesztése és a versenykultúra fejlesztése. Ezek a változások hozzájárulnak nemcsak a gazdasági verseny védelméhez, hanem a jogállamisági elvek erősítéséhez is, amelyek középpontjában a tisztességes piaci magatartás és a fogyasztóvédelem áll.

Fontos kiemelni, hogy a GVH új hatáskörei csak szigorú feltételek mellett gyakorolhatók, amelyek biztosítják a jogállamiság és a vállalkozások jogbiztonságának tiszteletben tartását. A hatáskör gyakorlását követően lehetőség nyílik közigazgatási peres eljárásra, ami további jogorvoslati lehetőséget biztosít az érintett vállalkozások számára.

A tervezett módosítások tehát egyrészt erősítik a GVH versenyvédelmi eszköztárát, másrészt pedig javítják a magyar jogrend alkalmazkodóképességét az európai normákhoz és a gyorsan változó piaci körülményekhez. A preventív megközelítés bevezetése, amely lehetővé teszi a GVH számára, hogy proaktívan azonosítsa a piaci torzulásokat okozó belső vagy külső tényezőket, kritikus jelentőséggel bír a piaci stabilitás és a fogyasztói érdekek hosszú távú védelme szempontjából.

A törvényjavaslat további részei között szerepel a versenyjogi szankciók szigorítása és a versenyfelügyeleti eljárások gyorsítása is. Ezen intézkedések célja, hogy csökkentsék azokat az adminisztratív akadályokat, amelyek jelenleg lassíthatják a hatóság beavatkozását, és így gyorsabb választ engedélyeznek a piaci visszaélésekre. Az eljárások egyszerűsítése és a hatékonyabb döntéshozatal révén a GVH képes lesz eredményesebben felügyelni a versenyt, megelőzve a hosszú távú károkat, amelyek a piacokon kialakulhatnak a verseny korlátozása vagy torzítása révén.

A módosítások fontos részét képezi az is, hogy a GVH szélesebb körű társadalmi tájékoztatást és oktatást folytathat a versenyjog és a tisztességes piaci magatartás fontosságáról. Ez különösen lényeges a versenykultúra fejlődése és a versenypiaci ismeretek elterjedése szempontjából, amely hozzájárulhat a gazdasági szereplők jogtudatának erősítéséhez és a fogyasztói tudatosság növeléséhez. A GVH által végzett tájékoztató és oktató munka nemcsak a jelenlegi, hanem a jövőbeni piaci szereplőkre is kiterjedhet, elősegítve ezzel egy tudatosabb és versenyképesebb gazdasági környezet kialakulását.

A GVH ígéri, hogy a piaci szereplőkkel együtt dolgozza ki az új versenytörvényhez szükséges gyakorlatot. Az Országgyűlés elé került a versenytörvény módosítása, ami lehetővé tenné az „alapvető jelentőségű vállalkozások” kényszerértékesítését a piaci verseny torzulása esetén. Ez azt jelenti, hogy ha a kijelölt cégek a működésükkel rontják a magyar piaci versenyt, akkor a GVH részben vagy egészben a vállalkozás értékesítésére kényszerítheti a tulajdonost. A versenyhivatal hangsúlyozta, hogy ez egy Európában régóta bevett gyakorlat, aminek alkalmazásához a piaci szereplők véleményét is ki fogják kérni.

A GVH elnöke, Rigó Csaba Balázs hangsúlyozta, hogy a nemzeti versenyhatóság minden esetben az érintett piacok szereplőivel együttműködve, széles körű konzultáció alapján alakítja ki a jogalkalmazói gyakorlatát, amelyet aztán közleményben tesz közzé. Ez a megközelítés biztosítja, hogy a módosítások nemcsak papíron léteznek, hanem a piaci realitásoknak megfelelően kerülnek alkalmazásra.

A Gazdasági Versenyhivatal által tervezett versenytörvény módosításai számos kérdést vetnek fel, melyek között az „alapvető jelentőségű vállalkozás” fogalmának meghatározása és alkalmazása kiemelkedik. A törvénytervezet alapján egy vállalkozás akkor minősül alapvető jelentőségűnek, ha a verseny és a fogyasztók szempontjából „piacokon átívelő” alapvető jelentőséggel bír. Azonban a „piacokon átívelő” kifejezés értelmezése nem egyértelmű a javaslatban, ami bizonytalanságot okozhat az érintett vállalkozások és a piaci szereplők számára. Továbbá, bár a törvény felsorolja azokat a tényezőket, amelyeket figyelembe kell venni az alapvető jelentőségű vállalkozás státusz megállapításakor – mint például a piaci részesedés, pénzügyi erő vagy erőforrásokhoz való hozzáférés –, ezek mennyiségi és minőségi jellemzői nem kerültek részletes meghatározásra.

A tervezett versenytörvény-módosítások célja, hogy erősítse a tisztességes piaci versenyt és védelmezze a magyar fogyasztók érdekeit, ugyanakkor számos bizonytalansági tényezőt is magában hordoz. A GVH-nak jelentős mérlegelési szabadságot biztosít a törvény, különösen az alapvető jelentőségű vállalkozásként való minősítés és a nekik előírható kötelezettségek tekintetében. E bizonytalanságok miatt elengedhetetlen, hogy a jogalkalmazási gyakorlat világos és kiszámítható legyen, amihez szükséges lehet a törvénytervezet további pontosítása. Remélhető, hogy a parlamenti viták során a fennálló kérdések tisztázódni fognak, hiszen az alapvető jelentőségű vállalkozásra vonatkozó szabályok és a potenciális szankciók, mint a kényszerértékesítés, komoly beavatkozást jelentenek a vállalkozások jogállásába és az alkotmányos alapjogok gyakorlásába.

E komplex kihívások ellenére a GVH tervezett módosításai kulcsfontosságúak Magyarország versenypiaci struktúrájának fenntartásában és fejlesztésében. A versenyjogi szabályozás vitalitása és dinamizmusa biztosítja, hogy a piaci hatalommal rendelkező nagyvállalatok ne élhessenek vissza domináns helyzetükkel, ezzel védelmezve a kisebb piaci szereplőket és a fogyasztókat egyaránt. Az új jogszabályi keretek, mint például az alapvető jelentőségű vállalkozásokra vonatkozó szabályozás, innovatív megközelítéseket kínálnak a versenyvédelem területén, még ha ezek a módosítások bizonyos bizonytalanságokkal is járnak. A törvényalkotók és a GVH előtt álló feladat az lesz, hogy a széles körű szakmai és társadalmi egyeztetések során olyan megoldásokat dolgozzanak ki, amelyek nemcsak hogy eleget tesznek a piaci igényeknek, hanem a jogbiztonság és az előreláthatóság elveit is szem előtt tartják. Ennek érdekében a törvényalkotási folyamatnak transzparensnek és inkluzívnak kell lennie, lehetővé téve minden érintett fél számára, hogy kifejezhessék véleményüket és aggályaikat.