A hálózatosodás korában az egyenrangú partneri viszonyban történő tudásmegosztás egyre nagyobb jelentőségűvé válik. A formális tanulás vertikális viszonyrendszere helyett a tudás áramlásának, alakulásának útja az egyenlő felek közötti kapcsolaton keresztül visz, tehát horizontálisan. Egymástól, egymás által, a kapcsolatainkon keresztül tanulunk. Sokkal többet és mélyebben, mint az iskolapadban vagy a formálisan szervezett tanulás keretei között. A változatos, sokféle területre kiterjedő kapcsolatrendszer ösztönzi a horizontális tanulást. Napjaink kutatásai arról számolnak be, hogy a tanulás döntő többsége (70-80%) ebben a horizontális dimenzióban, a kapcsolatrendszerünkön keresztül zajlik. 

Az MCC Tanuláskutató Intézete a WORLD (Workplace Research and Learning Development Group)  kutatócsoportnak is otthona. E csapat több tagja is aktívan részt vett a hálózatos tanulás egy nemzetközi platformján, a kollégák előadásokkal készültek az ENIRDELM idén szeptemberben Prágában tartott éves konferenciájára. 

Az ENIRDELM (Európai Hálózat az Oktatási Vezetés és Menedzsment Kutatásáért és Fejlesztéséért) oktatási szakemberek összefogásában született önfenntartó szervezet, amely évente tart konferenciát, ahol oktatási intézményvezetésre fókuszáló kutatók, gyakorló iskolaigazgatók és további oktatási szakértők keresik a választ az iskolavezetés fejlesztésének Európában és globálisan felmerülő kérdéseire.          
 
Dr Fazekas Ágnes, Kersánszki Tamás és Tóth-Pjeczka Katalin Az iskolai menedzsment szerepe az intézmény abszorpciós kapacitásában (The role of school management in institutional absorption capacity) címmel tartott előadása egy hazai iskolai jó gyakorlatot hivatott a nemzetközi szakmának bemutatni. A kutatás helyszínét és fókuszát e a Szent Miklós Görögkatolikus Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola adta. Ez a hátrányos helyzetű régió kisvárosában működő intézmény nem csak látványos növekedésnek indult az utóbbi 8-10 évben mind diáklétszámában, mind infrastruktúrájában, hanem a külső partnerek bevonásában is jeleskedik, aminek köszönhető az előző két területen mutatott fejlődés.

Az iskola vezetése a hálózatosodás eszközével olyan erőforrásokat tudott bevonni az intézményfejlesztésbe, amelyre hazánkban kevés iskola bizonyult képesnek. 

Az iskola innovációs kapacitása az a jellegzetessége, hogy milyen mértékben képes újítások létrehozására, adaptálására és a szervezeti működésbe való beillesztésére. Ebben az intézményben éppen a menedzsment networképítő tevékenységének köszönhetően innovációk adaptálása és belső innovációk továbbfejlesztése egyaránt látványos eredményeket hozott. Ezt a jó gyakorlatot az MCC kutatói megmutathatták európai kollégáiknak a cseh fővárosban, az ENIRDELM konferencia keretében. 

Stratégiai vezetés és krízis innováció a közoktatásban (Strategic leadership and crisis innovations in public education) címet viselte dr Baráth Tibor, dr Fazekas Ágnes és Kersánszki Tamás előadása. Ebből az előadásból egy olyan nagymintás hazai kutatást ismerhetett meg a szakma, ami feltárta a szervezeti innovációkat, mélyre ható, tartós változásokat ösztönző intézményi feltételeket, vezetési stratégiákat, fejlesztési szakismeretet és előzetes pedagógiai gyakorlatokat. 

A kutatás már a pandémia okozta krízisre adott szervezeti reakciók elemzését, a krízisre adott válaszok meggyökeresedésének feltételeit is taglalta.

Rámutattak a rendszergondolkodás és tanulásorientáció szerepére a rezíliens, adaptív és innovatív szervezeti magatartás kialakulásában. A prezentáció zárásában megjelent az MCC Vezetőképző Akadémiájának innovatív koncepciója és módszertana, aminek szerepe lehet a jövő vezetőinek képzésében. 

A hab a tortán, hogy nem pusztán a tanulószervezeti lét és a hálózatos tanulás hazai jó gyakorlatait mutatták be oktatáskutatóink, hanem ezt olyan közegben tették, ahol ők maguk is hálózatos tanulási helyzetbe kerültek. A nemzetközi térbe kivitt gondolatok mindig is a különböző szempontok, megközelítések ütközőpontjába kerül, s ezzel jó eséllyel új tanulások sorát generáló helyzetet hoz létre. A párbeszéd, amely ennek nyomán létrejön maga a tanulási út, a folyamat, aminek során az új tudás keletkezésének adunk lehetőséget.

Ezen a platformon lehetőség nyílt megismerni a cseh oktatási rendszer fejlesztését szolgáló oktatási hivatal koordinálta civil szakmai hálózatok mintáját, láthattunk jó példát a finn egyetemek közötti együttműködésre az iskolavezetés fejlesztésének területén, litván, horvát angol és ciprusi kollégák beszélgettek coaching gyakorlatukról mint  iskolavezetői szerepkörről. A cseh, finn, észt, lengyel, ír, belga, angol kollégákkal folytatott diskurzusok során tovább érlelődött a miként és hogyan a hazai intézményvezetők horizontális tanulásának támogatása területén. 

Már a magyar kutatók előadásai is felvillantották azt a lehetőséget, amelyet az MCC az előttünk álló évre biztosít. A hazai oktatási intézményvezetők hálózatosodását célzó kutatási és fejlesztési projekt a Tokaj-Hegyalja régióból indul 2023-ban és célja az intézményfejlesztés, az oktatási vezetők támogatása a network építésen keresztül. Mert a közeledő jövőben is horizontálisan, a hálózatos kapcsolatainkban, azon keresztül tanulunk, tanulhatunk.