Az India-Pakisztán konfliktus

Régi toposz, hogy a globális felmelegedés következtében a jövőben a vízért harc fog folyni, és az újabb háborúknak a víz lesz a forrása. Az indiai-pakisztáni konfliktus az egykori brit birodalomtól függetlenedő országok földrajzi határainak megállapításából következett, mely nem vette figyelembe a geostratégiai realitásokat, így például azt, hogy a Pakisztán vízellátását adó Indus, Jhelum, Chenab folyók mind indiai területről erednek. (1. Ábra) A helyzet megértéséhez 1947-ig szükséges visszamennünk. Brit-India felosztása után Kasmír és Jammu tartomány maharadzsája a függetlenedés, majd az Indiához való csatlakozás mellett döntött a nagyszámú muszlim, Pakisztán-párti lakosság tiltakozása ellenére, ami végül a két ország között háborúhoz vezetett. Végül a vitatott terület egy része Indiához, míg egy másik része Pakisztánhoz került (illetve egy kis darabja Kínához).1

1. Ábra. India és Pakisztán közös folyói (Indus, Chenab, Jhelum) 2

Az ezt követő évtizedben India több ízben korlátozta a folyókat, ezzel akadályok elé állítva Pakisztán öntözési rendszerét és mezőgazdaságát. Egy évtizednyi tárgyalás után, a Világbank békéltetése mellett 1960-ban sikerült tető alá hozni az Indus-vízmegosztási egyezményt, mely rendelkezett a folyók vízfelhasználásáról. Az egyezmény megállapította a folyókra építhető infrastruktúrát, a víztározó gátak építésének korlátozásával indiai oldalon, melynek ellenére India az elmúlt években már több vízierőmű és víztározó telepítésébe kezdett.3 Ezen folyók adják Pakisztán vízszükségletének 90%-át, nagyban hozzájárulnak a mezőgazdasági termeléshez, ami az iszlám ország GDP-jének 24%-át teszi ki, illetve a népesség közel felének is ez az ágazat biztosít megélhetést.4

Az egyezmény túlélt három háborút, számos konfliktust és hatvan évnyi ellenséges viszonyt a két ország között, az elmúlt hetekben azonban közel kerültünk az egyezmény felbomlásához. A régió régóta küzd terrortámadásokkal. A többségi muszlim lakosság 80-90%-a függetlenséget akar, amit a hindu vallású India nem támogat.5 A vallási és geopolitikai ellentét mellett a feszültségnek ugyanakkor klímapolitikai okai is vannak. A klímaváltozás következtében az Indus vízhozama ugyanis lecsökkent. A folyók vízhozamának mintegy kétharmadát a Hindukus-Karakoram-Himalája hegyeken található gleccserek biztosítják, amelyek mérete és vízbázisa lecsökkent az elmúlt évtizedben. A vízhozam maradéka az időszakos monszun esőkből származik, melyek az éghajlatváltozással szintén egyre kiszámíthatatlanabbak lettek, olykor aszályokhoz, néha pedig áradásokhoz vezetnek.6 A másik probléma a vízmegosztási egyezményből ered, mely csak a felszín feletti vizekről rendelkezik, a földalatti víz elszivattyúzására nem terjed ki, így a kutak jelentősen csökkentik a vízhozamot.7 Az elmúlt években India egyre többször vetette fel az egyezmény újratárgyalását, melynek indokai közt a folyamatosan akadályozott indiai vízierőmű projekteket és a klímaváltozás következtében szükségessé vált víztározók építését jelölte meg, melyet az egyezmény korlátoz.8 India véleménye szerint Pakisztán vízproblémája saját elégtelen vízgazdálkodásának egyik következménye. A konfliktus Neranda Modi indiai miniszterelnök kormánya alatt újra lángra kapott. A 2016-os Uri terrortámadás után Modi kijelentette „Vér és víz nem folyhat együtt” - utalva a víz fegyverként való használatára a támadások megtorlásaként.9

Pakisztán és India konfliktusa európai szempontból is aggasztó, aminek több okból sem lenne szabad kiújulnia. Egyrészt a kínai áruforgalom az Egy Övezet Egy Út programon keresztül, részben Hszincsiang és Pakisztán kapcsolódásával, szárazföldön, majd a Gwadar-i (Pakisztán) kikötőn át történik, ennek kiesése lecsökkentené az áruforgalmat Európa felé árnövekedést okozva.10 India ugyanakkor csendben a nyugat számára biztosítja az orosz olajra kiszabott szankciók kijátszását, az orosz kőolajat helyben finomítják, átcímkézik és az öreg kontinens országaiba exportálják.11 Az ellentét kiújulása és esetleges kiszélesedése ráadásul régiós konfliktussal fenyeget, mely esetében például Irán közelsége miatt az energiahordozók ára szintén emelkedne. Végül itt van a migrációs nyomás. India esetében a világ legnépesebb (1,419 milliárd lakos), Pakisztán kapcsán az ötödik legnépesebb (257 milliós populáció) országáról beszélünk. Pakisztán felől évi 20-30 ezer ember érkezik évente gazdasági menekültként az Európai Unióbaaz illegális migráció egy háború esetén vélhetően megugrana, további nyomást helyezve az uniós határvédelemre elsősorban a balkáni útvonal irányából. (2. Ábra)

2. Ábra. Migrációs útvonal az Afganisztánból érkező menekültek számára12

A vízháború típusai

A vízháború legkézenfekvőbb típusa, mely egyben a leggyakoribb is a vízért folytatott küzdelemben a víz visszatartása a folyásirányban elhelyezkedő régió felé. Ez történhet a folyó elvezetésével, gátak és tározók építésével. India megfelelő infrastruktúra hiányában egyelőre nem tudná teljesen elzárni folyóit Pakisztán irányába, ez azonban nem azt jelenti, hogy bizonyos szintű vízvisszatartással a száraz évszakban ne tudnának súlyos károkat okozni a pakisztáni mezőgazdaságnak. Ezt a fajta nyomásgyakorlást a Chenub folyón a Baglihar-gát segítségével már elkezdték az indiaiak. Az érem másik oldala a szándékos elárasztás, melyre Indiának ugyancsak vannak eszközei. A mesterséges árvizek a monszun időszakban súlyos károkat tudnak okozni a pakisztáni infrastruktúrában, amire Pakisztán feltételezése alapján India részéről volt is már példa.13

A vízvisszatartás speciális esete a lecsapolás, amire India-Pakisztán esetében nem látunk példát, máshol azonban annál inkább. A lecsapolást 1990-91-ben az iraki Szaddam Husszein rezsim megtorlásként, egyfajta ökocídiumként használta a „mocsári arabok” ellen elpusztítva élőterületüket, ami végül többszázezer ember áttelepítéséhez vezetett.14

Vízkonfliktusok a világban

Történelmileg számos további példa van a víz miatti küzdelemre és annak háborús alkalmazására. Ezek közé tartozik az Eufrátesz és Tigris vízfolyásának korlátozása Törökország részéről Irak és Szíria felé a ’80-as évek óta, vagy az Üzbég-Tadzsik konfliktus a Fergana völgy felett a Szovjetunióból történő kilépést követően. Az egyik legaktuálisabb konfliktus azonban az Egyiptom-Szudán-Etiópia között zajló vízvita, mely az 1950-es évekig nyúlik vissza. A kolonizációt követő területi felosztások és szerződések során Etiópiát általánosan kihagyták a Kék-Nílusvízfelhasználásának szabályozásából, annak ellenére, hogy 85%-ban ebből az országból ered a folyó. Etiópia lakosságának nagyrésze a mai napig áramellátás nélkül él, ennek megoldását a Nagy Etióp Reneszánsz-Gát (GERD) vízierőmű megépítésével orvosolná az afrikai ország, melyet a vízhozam visszaesése és a potenciális aszályok miatti félelem miatt Egyiptom és Szudán ellenez és akár katonai erővel is megakadályozna.15 A problémát csak fokozza, hogy a klímaváltozás következtében az elmúlt évtizedekben a Nílus önmagában is veszített víztömegéből (5-8%), sőt ezen a téren további 15%-os visszaesés várható 2050-ig. Ez a vízkonfliktus már a szudáni polgárháborúba is begyűrűzött, melyben a számos beavatkozó oldal között Egyiptom a szudáni fegyveres erőket (SAF), míg Etiópia a lázadó csoportokat támogatja (RSF).16

A hozzánk legközelebbi példa az ukrán-orosz konfliktus, vagyis a Krím 2014-es megszállása után az Észak-krími-csatorna elzárása ukrán részről. Az ukránok gátat építettek a csatornára, elvágva a szakadár területeket a vízellátás 85%-ától. Nem véletlen, hogy az oroszok a háború 2022-es kitörésének első napján elfoglalták a gát stratégiai területét, majd két nappal később felrobbantották a krími vízellátást akadályozó gátat.17 Sajnálatos módon az ukrán-orosz háborúban víz aztán még egyszer fegyverré vált. 2023. június 26-án a kahovkai-víztározó gátjának felrobbanása a tározó teljes kiszáradásához, az alsó szakaszokon súlyos áradásokhoz, ökológiai és gazdasági károkhoz, illetve számos ember halálához vezetett – a felelősöket azóta sem sikerült teljes bizonyossággal megnevezni.18

Végül egy uniós konfliktus, melyet a klímaváltozás tart felszínen. A Portugália és Spanyolország közötti kapcsolatok alapvetően kiválóak, a vízhez való hozzáférés azonban itt is feszültséget teremt. Az 1998-as Albufeira-egyezményt, mely a Doero, Tajo és Guadiana folyók vízmegosztását és vízszintjét szabályozza a két ország között, Spanyolország folyamatosan felrúgja az aszály elleni küzdelemre hivatkozva.19,20 Ezek közül a Tajo folyót, amely Spanyolországban ered és Portugálián keresztül futva ömlik az Atlanti-óceánba, évek óta a kiszáradás fenyegeti, amely így számos spanyol és portugál termő- és természetvédelmi terület mellett Lisszabon vízellátását is elbizonytalanítja. Az Egyezmény szerint Spanyolország meghatározott vízmennyiséget át kell, hogy adjon Portugáliának, erre azonban nem mindig képes vagy hajlandó. A kritikus vízhelyzetre tekintettel Spanyolország 2,2 milliárd eurós fejlesztési tervet fogadott el 2023-ban, a klímaváltozás súlyosbodó következményei miatt, ennek ellenére a két ország viszonya időszakosan terhelt. A folyamatos vízhiányok, melyek olykor vízosztásokba torkollanak és súlyos mezőgazdasági károkhoz vezetnek, lassan maradandó ökológiai kárral veszélyeztetnek.22

Az EU sajnos nem igyekszik megrendszabályozni Spanyolországot, a szervezet ötödik legnagyobb gazdaságát. A Portugáliával való vízügyi egyezmény megsértése évek óta folyik, és a vízelvonás már a Tajo-Segura öntözőcsatorna rendszeren elkezdődik Guadalajara tartományban (Közép-Spanyolország).23 Ennek vezetője baloldali (PSOE), mely irányítása alatt a folyó további szakaszán illegális eperfarmok létesültek Andalúziában (Dél-Spanyolország), ezek már a 2000-2010-es évek óta jelen vannak.24 Az Unió mégis külön, a 2018-as andalúziai jobbközép hatalomátvételt követően indított vizsgálatot, 2021-től külön az andalúziai illegális eperfarmokra hegyezte ki kritikáját.25 A jobboldal az évtizedes farmok fennmaradása mellett érvel, védve a gazdák érdekét, míg a baloldal, melyet vezetése alatt nem érdekelt ez a környezeti probléma, hevesen kritizálni kezdte azt. Talán ez is rámutat az Unió kettős mércéjére (nemcsak) klíma ügyekben.

A legtöbb konfliktus az országokon átívelő vizek megosztásából származik, melyet a klímaváltozás általi szárazságok csak súlyosbítanak, a nemzetközi szerződések pedig egyre kevésbé tűnnek hatékonynak a problémák kezelésére. A víz már nem csak nélkülözhetetlen szükséglet, hanem stratégiai energiaforrás, nyersanyag és fegyver is. Az India-Pakisztán ellentétben a fegyverek ideilegesen nyugszanak, de végleg nem hallgattak el, csak idő kérdése a feszültségek kiújulása, erre mindkét fél felkészült. 2025. május 14-én elkezdődött az Indus-vízmegosztási egyezmény tárgyalása – egyelőre eredmény nélkül – ami sarkalatos pont lesz a régió jövőjét illetően. A megoldás a súlyosbodó vízhiány orvoslására, a hatékonyabb vízgyűjtő, megtartó és felhasználó rendszerekben rejlene, azonban ezek létrejöttéhez jelentős állami segítség és tervezés szükséges. A nem rendezett viszonyok, a súlyosbodó aszályok éhínségekhez, újabb háborúkhoz és népvándorlásokhoz fognak vezetni, ezért globális célnak kell tekinteni ezen feszültségek megoldását.

Hivatkozásjegyzék

1. https://www.aljazeera.com/news/2025/5/2/pahalgam-attack-a-simple-guide-to-the-kashmir-conflict

2. https://iasbaba.com/2023/02/indus-waters-treaty-3/

3. https://theconversation.com/tensions-over-kashmir-and-a-warming-planet-have-placed-the-indus-waters-treaty-on-life-support-244699

4. https://www.pbs.gov.pk/content/agriculture-statistics

5. https://www.reuters.com/article/economy/87-pct-in-kashmir-valley-want-independence-poll-idUSDEL291796/

6. https://hess.copernicus.org/articles/14/1669/2010/

7. https://wwfasia.awsassets.panda.org/downloads/irbm_2013.pdf

8. https://theprint.in/diplomacy/india-proposes-15-july-meeting-to-renegotiate-indus-waters-treaty-pakistan-yet-to-respond/1628579/

9. https://timesofindia.indiatimes.com/india/blood-and-water-cant-flow-together-pm-narendra-modi-gets-tough-on-indus-treaty/articleshow/54534135.cms

10. https://multimedia.scmp.com/news/china/article/One-Belt-One-Road/pakistan.html

11. https://www.nzz.ch/english/data-suggests-russian-oil-is-reaching-eu-via-india-ld.1864325

12. https://www.independent.co.uk/news/world/europe/refugee-crisis-six-charts-that-show-where-refugees-are-coming-from-where-they-are-going-and-how-they-are-getting-to-europe-10482415.html

13. https://www.reuters.com/article/world/pakistan-india-spar-over-using-water-as-a-weapon-in-kashmir-dispute-idUSKCN1V91B3/

14. https://www.files.ethz.ch/isn/18548/Iraqi_Marsh_Arabs.pdf

15. https://www.bbc.com/news/world-africa-66776733

16. https://www.aljazeera.com/news/2024/10/10/sudans-rsf-accuses-egypt-of-involvement-in-air-strikes-on-its-forces

17. https://www.themoscowtimes.com/2022/03/04/north-crimean-canal-fills-with-water-after-russian-forces-destroyed-dam-a76755

18. https://www.theguardian.com/world/2025/mar/13/destruction-of-ukraine-kakhovka-dam-caused-toxic-timebomb-in-rivers-study-finds

19. https://www.theguardian.com/world/2005/jun/07/spain.gilestremlett

20. https://bluepeaceme.org/storage/The_Albufeira_Convention_Garcia_Donor[1].pdf

21. https://www.theguardian.com/world/2023/may/11/spain-approves-unprecedented-drought-recovery-plan

22. https://wwf.panda.org/wwf_news/?10602466/Urgent-action-needed-to-reverse-ecological-collapse-of-Donana

23. https://www.france24.com/en/europe/20230513-without-water-we-are-nothing-spain-s-crippling-drought-reignites-tensions-over-tagus-river

24. https://www.bbc.com/news/world-europe-13546715

25. https://apnews.com/article/spain-donana-wetlands-irrigation-farmers-eu-9296279c0ae55522aecf39da11162036