Mindenki tapasztalhatta már, hogy a kezelőorvosa nem volt elérhető a telefonhívásra, amikor egy újabb tünettel kapcsolatban véleményt kért volna, vagy e-mail-es megkeresés során napokig várnia kellett a válaszra. Ez egy tipikus eset, amikor az egészségügyi chatbotok segítségével az innováció képes lenne megoldani a problémát, és azonnal foglalkozni a páciensek szükségleteivel. A kérdés viszont az, hogy mire elég ez nekünk: átvehetik a chatbotok az egészségügyi dolgozók munkáját, vagy csak kiegészítik azt? Milyen szerepet töltenek be az egészségügyi ellátás során és milyen mértékben hagyatkozhatunk rájuk?

A chatbotok olyan mesterséges intelligencia rendszerek, amelyek interaktív módon kommunikálnak a felhasználókkal, általában chat- vagy üzenetküldő alkalmazásokon vagy a webes felületeken keresztül. A természetes nyelvfeldolgozásnak köszönhetően a kommunikáció könnyeddé válik, a mély tanulás segítségével pedig a beszélgetések során is tovább fejlődnek a rendszerek. Ezek a chatbotok konkrét egészségügyi kérdésekre és problémákra (pl. fejfájás, kórházi információk) adnak választ, miközben több különböző funkciót látnak el, felhasználóik pedig lehetnek orvosok vagy páciensek. Funkciójukat tekintve vannak olyanok, melyek a diagnózis felállításában segítenek, mások információt nyújtanak, időpontot foglalnak és eligazítanak az ellátással kapcsolatos kérdésekben, vagy vannak olyanok is, melyek a krónikus betegségek kezelésében hívhatók segítségül.

Az egészségügyi diagnosztika céljából létrehozott chatbotokat elsősorban orvosoknak szánták. A chatbotok kiegészítik az orvosok munkáját azzal, hogy információt gyűjtenek az adott tünetekkel kapcsolatban és megadják azoknak a betegségeknek a körét, amelyben felbukkanhatnak. A magasabb interakciót biztosító chatbotok olyan kérdéseket is feltesznek a tünetekkel kapcsolatban, amelyek segítenek az eredmény pontosításában. Egy ilyen eszköz használata során az orvosnak nem szabad teljes mértékben a javaslatokra hagyatkoznia, hanem felül kell bírálnia a rendszer által nyújtott információt. Az orvosok munkáját tehát csak kiegészítik, és abban tudnak segíteni, hogy lerövidítik a kutatással, informálódással töltött időt. 

Ezzel szemben, léteznek olyan megoldások is, melyek közvetlenül a pácienseket szolgálják, és számukra nyújtanak egészségügyi információt. Ez lehet tájékoztatás betegségekről, az egészséges életmódról, megelőzési módszerekről, sőt akár személyre szabott tanácsokat is adhatnak a felhasználóknak. Egy amerikai férfi például a már jól ismert ChatGPT által összeállított futási edzésterv követésével fogyott 11 kg-ot. Fontos viszont az, hogy ehhez jól kell ismerni minden befolyásoló tényezőt, ami a kimenetekre hatással lehet. Míg az orvosok mindezt figyelembe veszik a személyre szabott kezelési vagy edzéstervek összeállítása során, a chatbotoknak ezt először meg kell tanítani. Ez pedig komoly szaktudást igényel, ebből kifolyólag nem javasolt az önálló, otthoni használatuk. 

Végül, azok a chatbotok, amelynek bizalmat szavazhatunk anélkül, hogy kockázatos lenne a beépített chatbotok. Ezek segíthetnek a pácienseknek időpontot foglalni egy rendelésre, információt nyújtanak a látogatási időről vagy az ellátással kapcsolatos egyéb kérdésekről. Alapvetően akkor érdemes hozzá fordulni, amikor eligazítást várunk a számunkra szükséges ellátási körülményekkel kapcsolatban, tehát hogy mikor, hova, melyik orvoshoz, milyen költségtérítés mellett juthatunk el, és bátran használhatók a telefonos ügyfélszolgálat helyett is.

Egy szó mint száz, bár nagyon sok esetben hasznosak és informatívak lehetnek, az egészségügyi chatbotok nem helyettesíthetik teljes mértékben az orvosi szakértelmet, ezért használatuk a kezdeti tájékozódásra, információ gyűjtésre, előzetes esetfelmérésre és az ellátással kapcsolatos eligazításra korlátozódik. Ugyan a chatbotok képesek már személyre szabott tervek összeállítására is, felelősséget nem vállalnak érte, ezért fokozottan körültekintőnek kell lennünk, ha ilyen célokra használjuk őket. Az orvosoknak jelenleg is problémát jelent már, hogy a páciensek sok téves egészségügyi információval rendelkeznek, ezért fontos és szükséges lenne irányelveket megfogalmazni arra vonatkozóan, hogyan érdemes az orvosoknak azokhoz a páciensekhez viszonyulniuk, akik korábban egy chatbottal konzultáltak problémájukról, illetve azzal kapcsolatban, hogy az orvosok hogyan használhatják az chatbotokat a diagnózis felállítása során. Ezek az eszközök nagy segítséget nyújthatnak a jövő orvoslásában, ahhoz viszont elengedhetetlen, hogy megtanuljuk őket okosan használni.

Források:

OpenAI: ChatGPT [GPT-3.5] verzió, 2023, Elérhető: https://chat.openai.com

GPT-3.5 modell: Egészségügyi chatbotok: Az egészségügy digitalizációja és az emberi interakció új formája, OpenAI, 2023. (2023.06.20.)

https://hvg.hu/tudomany/20230522_edzesi_tanacsok_a_mesterseges_intelligencia_fogyas_chatgpt