Kazahsztán GDP alapján a legnagyobb gazdaság a közép-ázsiai és kaukázusi régióban, aki 2023-ban 255 milliárd dollár nominális GDP-vel rendelkezett. Ezen kívül még az ország legfontosabb gazdasági mutatói közé tartozik a 2024-re 4,1 százalékos reál-GDP növekedési előrejelzés, a 20 milliós népesség, amelynek átlagos növekedési üteme 2018 és 2023 között 1,2 százalék volt. Ehhez hozzájárulnak még olyan adatok is, melyek szerint Kazahsztán az urbanizációt és a digitális penetrációt tekintve 2022-ben a lakosság 58 százaléka városi területen élt. A banki penetráció pedig 2021-ben mintegy 81 százalék volt és az előrejelzések szerint az internet penetráció 2024 végére eléri a 92 százalékot. 

2019 és 2023 között 4,6-szorosára nőtt az aktív online banki felhasználók száma Kazahsztánban a technológiai fejlesztéseknek, a szabályozási támogatásnak, a nagy keresletnek, a piaci versenynek, valamint az internetes és készpénz nélküli fizetések szélesebb körű elterjedésének köszönhetően. A felhasználói bázis 5 millióról 23,1 millióra bővült. Annak ellenére, hogy a bankok vezetik a fintech piacot, a fintech induló vállalkozások száma Kazahsztánban a 2018-as körülbelül 50-ről 2024-re több mint 200-ra nőtt. A fintech ma már uralja a kockázatitőke-ügyleteket az országban, amit gyakran az úgynevezett bank+fintech startup partnerségek számának észrevehető növekedése kísér.

Piaci trendek

Kazahsztánban hét trendet lehet beazonosítani, amelyek a kazahsztáni fintech ökoszisztémát vezérlik. Ezek: (1) a kis- és középvállalkozásokat (kkv-kat) megcélzó digitális termékek és (2) a digitális szolgáltatások gyors terjedése, (3) a govtech és fintech szinergiája, (4) digitális eszközök, pénzügyi API-k terjedése, (5) vásárolj most, fizess később megoldások népszerűvé válása (Buy Now, Pay Later, BNPL), (6) mesterséges intelligencia megjelenése és (7) központi banki digitális valuták korábbinál fokozottabb használata (Central Bank Digital Currency, CBDC).

A digitális fizetések és a mobilbanki szolgáltatások térnyerése az egyik legjelentősebb trend Kazahsztán fintech piacán. Az okostelefonok és az internet penetráció növekvő elterjedésével egyre több fogyasztó választja a digitális fizetési megoldásokat a hagyományos banki módokkal szemben. A legfrissebb adatok szerint csak az elmúlt évben több mint 30 százalékkal nőtt a mobilbankot használók száma Kazahsztánban.

Kazahsztán digitális pénzügyi szolgáltatásait gyorsaságuk és költséghatékonyságuk miatt ismerik el. A bankszámla online megnyitásának átlagos ideje kevesebb, mint három perc, míg az online hitelezés jóváhagyása körülbelül két percet vesz igénybe. Az összetett szolgáltatások online nyújtása, például egy autó vásárlása és átvétele kevesebb mint egy órát vesz igénybe, csakúgy, mint a nemzetközi átutalások elszámolása.

2018 óta a fintech startupok száma megsokszorozódott, és 2024-re meghaladta a 200-at. Ezt a bővülést a támogató szabályozási környezet és a digitális pénzügyi szolgáltatások iránti növekvő kereslet magyarázza.

Pénzügyi szempontból Kazahsztán fintech iparága 37 százalékos tőkearányos megtérüléssel büszkélkedhet, ami jelentősen meghaladja a 13 százalékos globális átlagot. Ez a jövedelmezőség nemcsak a hazai befektetéseket vonzza, hanem a feltörekvő piacokon magas hozamot kereső nemzetközi tőke számára is szimpatikus.

Ugyanakkor a kockázati tőke kulcsszerepet játszik az ország fintech növekedésének előmozdításában, és jelentős befektetések érkeznek az ágazatba. A hagyományos bankok és fintech startupok közötti stratégiai partnerségek jól mutatják az innovatív megoldások integrálására és a szolgáltatási kínálat bővítésére irányuló összehangolt erőfeszítést.

Együttműködés a kulcs

Az együttműködés továbbra is Kazahsztán fintech-stratégiájának alappillére marad. Olyan kezdeményezések, mint az Elevandi Hub, a helyi fintech ökoszisztéma erősítését célozzák meg, elősegítve az innovációt, vonzva a globális befektetéseket. Ezek az erőfeszítések létfontosságúak, hiszen Kazahsztán arra törekszik, hogy megtartsa a lendületet, ösztönözze az innovációt, és kielégítse a változó fogyasztói és üzleti igényeket ebben a mindinkább digitális világban.

A mesterséges intelligencia átvétele és bevezetése: a kazahsztáni pénzügyi szektor fokozatosan integrálja a mesterséges intelligenciát a műveletekbe, olyan jelentős fókuszterületekkel, mint a kockázatkezelés, a kiberbiztonság, az ügyféltámogatás, a csalások felderítése és az ügyfél-elégedettség elemzése.

Ugyanakkor Kazahsztán gyorsan fejlődik a govtech területén is, kihasználva a digitális kormányzati megoldásokat a közszolgáltatások javítására és a govtech innovációinak a szomszédos országokba, például Tádzsikisztánba történő exportálására. A kkv-k kulcsfontosságú szerepet töltenek be Kazahsztán gazdasági világában, a bankok és a fintech-ek egyre inkább kínálnak digitális megoldásokat, például online beágyazást, digitális hitelezést és átfogó fizetési technológiákat.

A kazah fintech piac felfelé ívelő pályán van, olyan kulcsfontosságú trendek által vezérelve, mint a digitális fizetés, a blokklánc technológia és a támogató szabályozási környezet. A piac a várakozások szerint 2027-ig tovább fog bővülni és előrejelzések szerint elérheti a 63 milliárd dollárt. A technológiai fejlődés folytatódásával és az ebben érdekelt felek közötti együttműködés fokozódásával a közép-ázsiai ország fintech szektorának jövőbeli kilátásai egyelőre pozitív, amelyet az európai és ázsiai befektetők egyaránt igyekeznek kihasználni.