Előadás: Mit tehet a pedagógus, ha árnyék vetül az osztályteremre? – Stresszel való megküzdés egy osztályfőnöki óra keretein belül

Az előadóról:

Zsidi Zsófia okleveles pszichológus, felnőtt klinikai- és egészségpszichológia szakirányú specializációval. Az MCC Középiskolás Programjának pszichológia modulért felelős vezető oktatója. Foglalkozott életvezetési tanácsadással, felsőoktatási diáktanácsadással, pszichológiai szakújságírással és dolgozott a klinikumban.

Pedagógia eredmények: kríziskezelés, stresszel való megküzdés, érzelmek kezelése az osztályteremben

Mit tehet a pedagógus, ha a külvilág krízisei beszivárognak az osztályterembe? Erre a kérdésre kerestük a választ a pszichológiai fókuszú workshop során különböző gyakorlatok és módszerek megismerésén keresztül.

Az iskolai élet eddig sem volt könnyű. Számtalan olyan helyzettel kellett megküzdenünk, amelyek érzelmileg megterhelhették a diákokat, a pedagógusokat. Veszteségek, akadályok és fokozott stressz terhe alatt telt az elmúlt két év. A workshop során megismert gyakorlatok közül ki-ki a maga és diákjai lelki alkata szerint válogathat, és akár egy osztályfőnöki óra keretein belül is alkalmazhat a stresszel való megküzdés jegyében. A foglalkozás célja, hogy mentőövet adjon a pedagógus kezébe a tanteremben dúló érzelmi viharok esetére.

  • Mire van kontrollom?

Stresszhelyzetben fontos tényező, hogyan értelmezzük a kiváltó eseményt: olyannak, amire van ráhatásunk, vagyis tudunk vele valamit kezdeni, vagy teljesen kontrollvesztettnek érezzük magunkat.

  • Öngondoskodás haladóknak

Testi-lelki jóllétünk záloga nemcsak a mérsékelt stresszszint, hanem egy sor további öngondoskodó tevékenység is. A hangulatunkat, alkalmazkodókészségünket pozitív irányba befolyásoló gyakorlatokat a következő kategóriák mentén gyűjtöttük össze: fizikai (pl. megfelelő táplálkozás, alvás, testmozgás, rend a környezetünkben), érzelmi (pl. stresszkezelő technikák alkalmazása, relaxáció, hála gyakorlása), szociális (pl. kapcsolatok ápolása, digitális detox, segítségkérés), spirituális (pl. vallásgyakorlás, természetben töltött idő, naplóvezetés), személyes (pl. hobbik, célok kijelölése), pénzügyi (pl. kiadások tudatos kezelése, költségvetés tervezése), iskolai (pl. időmenedzsment, határok kialakítása), globális (pl. környezettudatosság, önkéntesség).

  • Örömteli tevékenységek listája

Lehangolt állapotban nehéz előhívni emlékezetünkből, mely tevékenységek idéznek elő számunkra pozitív érzéseket. Erre vonatkozó listát készítve megkönnyíthetjük a dolgunkat a gondterhesebb időszakokban. Gondoljunk egészen egyszerű cselekvésekre is, mint meginni egy jó kávét, üldögélni egy kád kellemes meleg vízben, társasjátékot játszani, vagy dúdolni főzés közben!

  • Hálanapló

Zárásként egy rendkívül egyszerűnek tűnő, de annál hatékonyabb technikát emeltünk ki: a hála gyakorlását. A hálanapló vezetése során minden este lefekvés előtt írjunk fel magunknak két-három olyan dolgot, ami miatt aznap hálásak tudtunk lenni. Ezek lehetnek ismétlődőek, de törekedhetünk arra is, hogy nap mint nap újakat keressünk.