Olvasási idő: 5 perc

A Heineken újabb kísérlettel próbálja elbitorolni a barna sörök királyának trónját.

A Guinness az ír nemzeti érzés és kultúra egyik alappillére. Ez a feketesör megtalálható minden bárban és ír kocsmában világszerte, és méltán lehet mondani, hogy világhírre tett szert, mint „az ír sör”. Ez azonban nem azt jelenti, hogy nem jelennek meg olyan sörök, melyek el akarják bitorolni ezt a címet.

A Heineken legújabb próbálkozása, hogy megfossza a „stout”-ok koronázatlan királyát trónjától, az „Island’s Edge” nevű sör lett. A Heineken világot átölelő multivállalata nagy jelenléttel bír Írországban, mióta 1978 óta betört az ottani piacra. Sok helyi sört, amelyet az írek úgy szeretnek, a Heineken gyárakban főzik, és a multi erős húzóerővel bír a piacon.

Korábbi kísérleteik a „Beamish” és a „Murphy ’s” országos sikert arattak, de még nem tökéletes a formula. A baj ezekkel a sörökkel az volt, hogy bár nagyon hasonlítottak a Guinness-re, az emberek általában nem ittak meg többet egy korsónál, és panaszkodtak a keserű utóízre is.

A Guinnesst magát, mellesleg egy Arthur Guinness nevű sörfőző mester alkotta 1759-ben, egy Dublini sörfőzdében, melyet fix évi 45 fontért bérelt ki, méghozzá 9000 (bizony 9000) évre. Ez a terület mára Írország egyik legértékesebb területévé vált, és még mindig csupán 45 font a a fix fizetése ráta miatt, a mai napig 45 font az éves bérleti díja (és lesz a szerződés szerint a következő 8737 évben).

 Az elején Guinness úr egy angol markáns barnasört másolt le, amely idővel kiment a népszerűségből a brit szigeteken, de Írországban annál inkább népszerűbbé vált.  A sörfőzde apáról fiúra szállt, és a 19. század közepére már a piac több mint 80%-át birtokolta. Az 1900-as évekre Guinness lett a világ legnagyobb sörfőzdéje, és a család Nagy-Britannia egyik leggazdagabbja lett ennek, és más tevékenységeiknek köszönhetően.

1950-ben a cég a könyv-bizniszbe is beszállt, és kiadta az első „Guinness rekordok könyvét” amelyet az óta is minden évben megtesz. A cég végül 1998-ban összeolvadt a Grand Metropolitannal, és megalkották a Diageo vállalatot. Ezzel áll tehát szemben a Heineken az ír lokális és világpiacon.

Paula Conlon az Írországi Heineken marketing menedzsere, az új sör bevezetéséről így nyilatkozott: „A piacon nem volt semmi innováció, és eléggé stagnált. Valami mást akartunk kínálni a fogyasztóknak, hogy olyan embereket is megszólítsunk, akik korábban nem gondoltak az ilyen típusú barna/fekete sörre." A márkajelzés világos és színes lett, hiszen el akartak különülni a többi stout hagyományos fekete-fehér színvilágától.

Így született meg az „Island’s Edge”, több mint 2 éves próbaidőszak után. A fő alapanyagai csokoládé maláta és őrölt kávé, mint a legtöbb ilyen típusú sörnek, de két különlegesebb alapanyag is megtalálható benne: Tea és bazsalikom.
A tea elveszi a keserű ízt, amely olyan 20-30 másodperccel a feketesörök fogyasztása után jellemzően megjelenik, és a bazsalikom biztosítja a friss és üdítő ízt a sörnek. Az „Island’s Edge” ugyanolyan alkohol és savassági szinttel rendelkezik, mint társai (4%). A sör 3,25 euróba kerül literenként, amely az ottani sörökhöz viszonyítva átlagosnak mondható, így kicsivel olcsóbb a Guinnessnél, ami 3,75 euró.

A krémes fekete sört Dublin-ban vezették be, de kiterjedt marketing kampány keretében mára már országszerte megtalálható. A kampány alatt TV-hirdetéseket, szórólapokat, újság és internetes hirdetéseket alkalmaztak, illetve fizettek a pub-oknak is, hogy márkajelzéssel ellátott termékeket alkalmazzanak munka közben.

A Heineken így a feketesörök piacán tarolni készül, és nem tervez megállni, amíg le nem győzi a Guinness/Diageo sörgyárakat, és át nem veszi a vezetést az országban. A helyi siker közvetlen következménye után a Heineken ír feketesöreinek nemzetközi terjesztése lenne a következő lépés.

- írta: Kerényi Krisztián