Olvasási idő: 3 perc

Jelentősen átalakult a kiadói piac az utóbbi egy évtizedben a világban, így Magyarországon is. Az elektronikus médiumok nézettségi és hallgatottsági számai világszerte csökkennek, míg a közösségi médiafelületek aranykorukat élik. Egyre kevesebben vásárolnak könyveket is, a nyomtatott sajtótermékek példányszáma drasztikusan zuhan. Miként reagálnak erre a lapkiadók, médiatársaságok vezetői, tulajdonosai? Erre a kérdésre is keresi majd a választ a Mathias Corvinus Collegium január 25-26. között megrendezésre kerülő, rendhagyó nemzetközi médiakonferenciája, amelynek fókuszában ezúttal a média kiadók jövője áll.

A régi szabály, hogy a lakosság fele könyvvásárló, sajnos ma már nem érvényes, hiszen különböző felmérések szerint az európai lakosságnak mindössze 30%-a vásárol évente legalább egy könyvet. Ugyanakkor az eladott példányszámok nem csökkentek jelentősen, mert a vevők több darabot vásárolnak. Mivel az e-könyvek piaci részesedése is stagnál az utóbbi években, a könyvkiadóknak új stratégiában kell gondolkozniuk. A témáról külön panelben értekeznek majd a konferencia résztvevői, a neves magyar könyvkiadók mellett várhatóan a Thomson Reuters, a MediaNews Group és a Telegraph Media Group is képviselteti magát.

A nemzetközi konferencia hangsúlyozottan foglalkozik majd a médiapiac helyzetével és az ebből adódó, a kiadókat és médiavállalatokat érintő kihívásokkal. Ezen a téren talán még nagyobb a változás, mint a könyvkiadás területén. A nyomtatott sajtó régóta válságban van, Magyarországon például olyan, korábban népszerű vagy a célcsoportjuk relációjában piacvezető lapok jelennek meg már csak online, mint a Világgazdaság vagy a 168óra. Az elektronikus médiumoknak is át kell gondolni stratégiájukat, hiszen a közösségi médiafelületek egyre nagyobb teret nyernek, főleg a hagyományos műsorszolgáltatók kárára. Az pedig egyértelmű tendencia, hogy a podcastok, online videók, streaming szolgáltatások fogyasztása rohamosan emelkedik. Neves hazai és külföldi szakemberek több panelben is beszélgetnek majd ezen kihívásokról és az ezekre adható esetleges válaszokról. A tervek szerint a többi között híres és sikeres Substack-írók, az Axel Springer, a The Spectator, a BILD, a Daily Telegraph és az Indamedia is képviselteti magát a szakmai konferencián.

A 2021-ben megrendezett, nagy sikerű nemzetközi médiakonferenciát követően, ezúttal is egy aktuális témát járnak körül két napon keresztül nemzetközi és hazai szakemberek, kiadótulajdonosok. Míg első nap az előadások és panelbeszélgetések színtere lesz, a második napon izgalmas vitákat kínálnak a szervezők. A résztvevők között található Colin Morrison egykori újság-, folyóirat- és rádióújságíró, Ralph Schuler, a BILD parlamenti tudósítóinak volt vezetője, Rod Dreher író, a The American Conservative szerkesztője és Zachary Christenson, a The Spectator amerikai kiadásának szerkesztője és kiadója.

„Manapság mind a könyvkiadás, mind a médiapiac területén nagyon jelentős, trendszerű változásokat tapasztalhatunk és élhetünk meg nap mint nap, amely kihívásokra válaszokat várnak nemcsak az ezeken a területeken dolgozó szakemberek, hanem a jövő médiamunkásai is, akik az MCC Média iskolájában tanulva közvetlenül szerezhetnek tapasztalatokat az olyan rendezvények által is, mint a jövő januári médiakonferencia” - hangsúlyozta Kálnoky Boris, a nemzetközi rendezvény szakmai főszervezője, az MCC Média Iskola vezetője.

További információ és regisztráció az eseményre:

https://mcc.hu/esemeny/mcc-conference-on-the-future-of-publishing-hu