Olvasási idő: 3 perc
„A prevenció az iskola támogatása mellett a családban kell, hogy elkezdődjön.” – hangsúlyozta a fiatalkori függőségek kapcsán a kaposvári pedagóguskonferencia kulcsüzenetét Kovács Gergely, az INDIT Közalapítvány intézményvezetője.
A középiskolásokat érintő morális problémákkal foglalkozó pedagóguskonferencia előadói nemcsak a technológiai fejlődésből adódó új kihívások problémafelvetését tették meg, hanem a mintegy 150 fős pedagógusközönség számára értékalapú megoldásokat is kínáltak.
Kovács Gergely, az INDIT Közalapítvány intézményvezetője a fiatalkori függőségek kapcsán hívta fel a figyelmet a szervezetük által alkalmazott „elterelés” folyamatára, illetve a prevenciós technikákra. Kovács Gergely emellett a konferencia kiemelkedő üzenetét is megfogalmazta: a prevenció az iskola támogatása mellett a családban kell, hogy elkezdődjön. Gondolataihoz kapcsolódott Peternel Péter a Kaposvári Rendőrkapitányság parancsnoka, aki a középiskolás és a felnőtt korosztály körében elkövetett bűncselekményekről nyújtott információkat, valamint dr. Rónay Tamás járási tiszti főorvos is, aki a szexuális edukáció lehetőségeit és nehézségeit sorakoztatta fel.
A legtöbb kérdés Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő előadása kapcsán fogalmazódott meg a résztvevőkben. Az MCC Ifjúságkutató Intézetének kutatója az ifjúsági korosztályban megfigyelhető központi problémára, a technológiai magány témakörére irányította a reflektort. Az előadó az okoseszközök megjelenésével összefüggő, fiatalok körében észlelhető mentális problémák felvázolása mellett a probléma kezelését és a megelőzés fontosságát is kiemelte, kitérve a káros tartalmak korlátozásának, és az iskolai telefonhasználat szabályozásának pozitív hatásaira is. Bedő Imre közgazdász, a Férfiak Klubja alapítója a családi minták szerepét, valamint a belső motiváció és az akaraterő fiatalokban tapasztalható hiányát elemezte.
Az ifjúsági korosztállyal foglalkozók nap mint nap találkozhatnak felgyorsult világunkból gyökerező pedagógiai kihívásokkal, azonban a megelőzés fontosságának, a generációs különbségek sajátosságainak, valamint a család és a pedagógusok kiemelkedő szerepének tudatosítása egyaránt adott átfogó képet és megoldási stratégiát a résztvevők számára.