Olvasási idő: 2 perc
Magyarország 22 borvidékkel büszkélkedhet, és boraink minősége megbecsült helyet biztosít számukra. Ezt a gazdag örökséget szerettük volna továbbgondolni és megvitatni az eseményünk során, ahol a borászati szakértők osztották meg tapasztalataikat.
Kiderült, hogy a világ élvonalába kerülni és nemzetközi szinten értékesíteni a borokat korántsem könnyű feladat. A borászatok számára a piac rendkívül diverzifikált, sok szereplővel. Például a Gizella pincészet termelésének jelentős része a vendéglátóiparban landol, ezért a minőség folyamatos javítása elengedhetetlen, hiszen a célpiac elvárja a magas színvonalú borokat.
Az eseményen szó esett a borfogyasztási szokások változásáról is, amelyeket a Covid-19 járvány tovább gyorsított. A minőségi borok iránti kereslet növekedett, még akkor is, ha ezek drágábbak. Az AI (mesterséges intelligencia) szerepe a borászatban ugyanakkor korlátozott maradt; bár segítheti az irodai munkát, minden résztvevő egyetértett abban, hogy a borászatban az emberi tényező marad a legfontosabb, hiszen, ahogyan Kovács Zoltán, az MCC Közgazdasági Iskola, Üzleti Ismeretek Műhely vezetője fogalmazott: „bort inni és bort kóstolni nem tud az AI”. „A mesterséges intelligencia segítheti az iroda munkát, de ellentmond annak a romantikának, amit az emberek a borászatról elképzelnek.” - mondta Sebastian Giraldo Makovej.
A piaci trendekről szólva kiderült, hogy a bor világa folyamatosan változik. Miközben a tradicionális pezsgők iránti érdeklődés növekszik, a rosé borok iránti kereslet visszaesést mutat. A bor egyszerre lehet luxuscikk, de nem feltétlenül az – a lényeg a minőség és az élmény, amit nyújt.