Olvasási idő: 2 perc
A közvélemény-kutatás és a propaganda egyre inkább összemosódik, és a kérdések feltevésénél gyakran tapasztalható a tudatos manipuláció is – hangsúlyozta az MCC sajtónyilvános eseményén Bill Durodie. Az intézmény brüsszeli központjának vendégoktatója nemrégiben jelentetett meg egy tanulmányt, amelyben az Eurobarométer felméréseit vette górcső alá.
A francia származású szakember szerint az Eurobarométer kérdésfeltevései számos helyen problematikusak, hiszen a megkérdezetteknek gyakran tesznek fel nem egyértelmű kérdéseket, vagy azokat olyan módon fogalmazzák meg, amely nagyban torzítja a válaszadást. Durodié kutatásából - melynek eredményeiről Orbán Viktor miniszterelnök is szólt az V. Budapesti Demográfiai csúcson tartott beszédében - egyértelműen látszik, hogy a közvélemény-kutatás és a propaganda egyre inkább összemosódik. A szakember szerint inkább olyan felmérésekre van szükség, amelyek az emberek valódi félelmeit és aggályait vizsgálják.
Durodié úgy véli, hogy az Eurobarométer közvélemény-kutatásai teljesen torz képet mutatnak arról, hogy mi is aggasztja igazán az európaiakat. Tanulmánya szerint az átlagemberek aggályai hosszú évek óta változatlanok: a biztos munkahely, a fogyasztói árak, az oktatás, valamint az egészségügy helyzete. Ezzel ellentétben a mostanában publikált közvélemény-kutatások olyan félelmeket említenek meg, mint a klímaváltozás, az identitás kérdésköre, a terrorizmus és a zöldenergia. Így próbálja manipulálni a közvéleményt az európai elit – jegyezte meg a szakember, aki azt is hangsúlyozta, hogy sohasem szabad feltételezésekbe bocsátkozni.
Fontos az is, hogy a kérdések mögé tudjunk látni – ezt már Máthé Réka Zsuzsánna, a kerekasztal-beszélgetés másik résztvevője mondta. Az MCC Európai Tanulmányok Műhely senior kutatója úgy véli, hogy akkor is ki kell állni a véleményünk mellett, ha annak megfogalmazásával kisebbségbe kerülünk. Ehhez kell csak igazán bátornak lenni – jegyezte meg a kutató.