Stipkovits Tamás István.jpg

Stipkovits Tamás István

loading...
2024. 06. 20. 20:00

Az innováció fogalmának fejlődése

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) az 1990-es évek elején adta ki az első Oslo kézikönyvet, amiben az innováció nemzetközi szintű definiálására vállalkozott. A jelen cikk írásakor azonban már a 2018-ban kiadott negyedik Oslo kézikönyvet tekintjük hatályosnak a témában. Vajon mi volt az oka annak, hogy ilyen rövid idő alatt ennyiszer újra kellett gondolni az innováció fogalmát?
2024. 02. 29. 20:50

A földbirtokadományi (land-grant) egyetemek az USA-ban

A földbirtokadományi (land-grant) egyetemek az USA felsőoktatási rendszerének történeti fejlődésében speciális helyet foglalnak el. A tengeren túl létrejött sajátosságok ugyan nagy eltérést mutatnak az Európában, illetve Magyarországon kialakult viszonyoktól, viszont azok megismerése és megértése egyre fontosabbá válik az „Óvilágban” is.
2024. 02. 29. 10:01

A Manhattan-tervtől az ÚNKP-ig – avagy miért van szükség az alapkutatásra?

Hogyan alakult ki az USA második világháborús, nagy intenzitású katonai projektjeiből a mai napig használt alap- és alkalmazott kutatás, valamint a kísérleti fejlesztés hármas tagolása?
2024. 02. 29. 8:56

A kutatási szerződések titkai

Melyek azok az apró banánhéjak, amiken könnyedén el lehet csúszni egy kutatási szerződés megkötése során? Milyen eszköztár áll a lehetőségünkre jogaink körülbástyázása érdekében, és hogyan tudjuk hatékonyan érvényesíteni az érdekeinket úgy, hogy mindeközben sikerül is megállapodni a másik féllel?
2024. 02. 28. 10:37

Akadémiai forradalmak után – az egyetem funkciói a XXI. században

Az egyetemekre hajlamosak vagyunk úgy tekinteni, mint olyan intézményekre, melyek küldetése kizárólag az oktatás, pedig valójában az egyetemi funkciók között ez csupán a jéghegy csúcsa. Az akadémiai forradalmak következtében, az adott korszak társadalmi elvárásainak megfelelően, újabb feladatok ellátásával bővültek az egyetemi szerepkörök.